VECKA 27
Onsdag
03
Juli
BT-annons
2008-12-02
photo


Retail and Brands: utan hopp
Med dagens superlåga pris, efter ett enormt ras, kan Retail and Brands locka många fyndare till köp. Men studier av bolag som halverat kursen flera gånger om, visar att vändningsprocessen för de som överlever ofta blir seg och långvarig, varför det är för tidigt att fynda i dag.
[image]

[image]

I början av 2007
noterades Retail and Brands vid 100 kr. Det var där resan nedåt tog sin start och priset har nu fallit under nästan två år i rad. I dag kan aktien köpas för 3 kr och säkerligen finns det en god anledning till detta ras. Vad det är spiller vi ingen tid på att finna, det som är mer intressant är att inte ens insiders tycks vara villiga att gå in.

För om det funnits något värde ovanför dagens nivå, hade de utan tvekat agerat och om inte ens de stöttar upp kursen, bör inte heller vi göra det.

[image]
RNBS. Månadsgraf.

Klicka här för en stor graf!

I månadsgrafen kan vi se att kursen befinner sig på nivåer från 2003. Priset är således billig i förhållande till dess historiska rörelser. Men fallhöjden är fortfarande 3 kr!

När en aktie rasat så mycket som Retails and Brands gjort, brukar det ta tid innan trenden vänder. Den som faller från 10 våningen behöver längre tid för rehabilitering, om han överlever, än den som trillar från första. Det är då vanligt med en lång seg konsolidering och om det sedan finns något värde i bolaget, kommer dess insiders att ackumulera aktier för att sedan distribuera ut dem i nästa bullmarket.

Detta är en process som inte är avklarad på en dag och därför är det inte någon brådska med investeringar. Och att veta om insiders sedan köper, är enormt svårt, det är inte så enkelt som att titta på insiderlistan. Det är inte dessa vi menar, gruppen av välinformerade aktörer är bra mycket större än så.

Därför är det bästa tillfället att köpa aktier som fallit mycket när dess kurser bryter ut från en lång tradingrange. Eftersom Retails and Brands ännu inte passerat konsolideringsperioden, utan fallit hejdlöst under nästan två år, är detta med stor säkerhet inte en aktie som är lämplig för investeringar, även om någon kan attraheras av goda fundamentala grunder.

Men de dagliga svängningarna är stora och kan därför bjuda in till kortsiktig trading. För att se dessa rörelser lite bättre och ha en chans att handla på dem, får vi dock gå in i en dagsgraf.


[image]
RNBS. Dagsgraf.

Klicka här för en stor graf!

I dag skippar vi veckografen eftersom det står klart att vi där skulle ha funnit en fallande trend, med lägre bottnar och toppar. Detta mönster är också det vi ser i dagsgrafen.

I våra analyser rekommenderar vi att man följer en trend så länge som den är stark. I grafen ovan kan vi se att priset fallit från 10 kr ned till 3 kr på bara ett par månader, och därmed kan vi säga att säljarna är aggressiva. Men under november har vi sett en tendens till ett stöd något under 3 kr, man bör dock inte ge sig på bottenfiske då det är svårt att applicera ett tekniskt system på det vi ser.

En ny högre topp skulle förvisso vara positivt, men som vi sett i två år faller aktien "av sin egen vikt" och därmed bör man vara ytterst försiktig.

Anledningen till att handla med bolag som Retail and Brands är ofta att man ser enorma möjligheter, men om det fanns något av värde, skulle välinformerade aktörer redan ha köpt och stöttat upp kursen.

En annan anledning är att man ofta ser möjligheten är den höga volatiliteten, men i dag finner vi dessa rörelser även i de större bolagen och om inte det är tillräckligt, finns det ju warranter.

Så rekommendationen i denna aktie blir helt enkelt att låta den vara. Fokusera på de större aktierna som vi vet kommer att överleva denna kris.

Rekommendationen i Retail and Brands blir: avvakta, gå till nästa aktie!

För affärsförslag i de enskilda OMXS30-aktierna, se här!


Henrik Hallenborg
hallenborg@morningbriefing.se
 
Börstjänaren

Tidigare artiklar på Börstjänaren: