Musikstreaming
Musikstreaming har förändrat spelplanen för musikindustrin och de senaste åren har vi sett en stor förändring i hur vi konsumerar musik.
Sedan lanseringen av musikstreamingtjänster som Spotify, Apple Music och Amazon Music har sättet vi lyssnar på musik förändrats dramatiskt. Idag är musikstreaming den största intäktsdrivaren inom musikindustrin och står för två tredjedelar av den totala globala omsättningen från inspelad musik.
Prenumerationsbaserade streamingtjänster har tagit över gratis eller annonsbaserade plattformar i USA och trenden förväntas fortsätta globalt.
Pandemin har accelererat antagandet av musikstreaming eftersom människor tillbringade mer tid hemma.
Enligt en Statista Consumer Insights-undersökning rapporterade 43 procent av de tillfrågade i USA att de spenderade pengar på en prenumeration på en musikstreamingtjänst, jämfört med 35 procent år 2020.
Denna förändring beror troligen på att lyssnarna flyttar bort från gratistjänster. Dock rapporterade ungefär en tredjedel av de tillfrågade att de använt annonseringsbaserade eller helt gratis streaming-webbplatser under det senaste året.
De globala intäkterna från inspelad musik ökade med nio procent 2022 jämfört med föregående år, enligt IFPI:s Global Music Report.
Nästan hälften av 26 miljarder dollar kan tillskrivas prenumerationsbaserad streaming, medan annonsstödda tjänster bidrog med ytterligare 19 procent.
Intäkterna från fysiska medier ökade också med cirka fyra procent, och den pågående återuppståndelsen av vinyl stod för det mesta av tillväxten i den här kategorin.
Intressant nog var Asien ensamt ansvarig för hälften av alla försäljningar av fysiska medier. Detta kan delvis förklaras av den starka CD-kulturen i Japan, en övergripande intäktsökning på nästan 30 procent i Kina, samt marknadsförings- och försäljningstekniker från K-pop och J-pop-artister som erbjuder flera versioner av samma fysiska skiva, vilket tilltalar fans och samlare.
Streaming är här för att stanna, och industrin måste hitta sätt att dra nytta av denna trend för att växa och utvecklas i framtiden.
2023-05-10 | Världen i krig 2023 |
2023-05-09 | Aggressiva räntehöjningar i USA |
2023-05-05 | Guldproduktionen 200 år |
2023-04-28 | Musikstreaming |
2023-04-28 | Demokratiindex |
2023-04-22 | Världens fattigaste länder |
2023-04-21 | 80 procent av miljardärerna är "self made" |
2023-04-21 | Obligationsmarknaden |
2023-04-20 | Elproduktionen i USA |
2023-04-19 | Centralbanker köper guld |
2023-04-18 | Utländska innehavare av amerikansk skuld |
2023-04-17 | Världens rikaste länder |
2023-04-15 | Oförsäkrat kapital |
2023-04-14 | Silicon Valley Bank |
2023-04-13 | Arbetslöshet och ekonomisk avmattning |
2023-04-12 | 94 års avkastning, snitt |
2023-04-11 | Bankkriser USA |
2023-03-23 | Demokratier |
2023-03-22 | Digital konst |
2023-03-21 | Business risks |