Volvo i luften, till sjöss och på land
Vi tittar i dag närmre på det fundamentala i Volvo som rullar trögt. Slutsatsen blir att aktien kan vara intressant för kortsiktig handel, men bedöms som dyr på fundamentala grunder.
Volvo är idag ett mångfasetterat bolag. Utöver lastbilar och bussar omfattar verksamheten även anläggningsmaskiner, marina drivsystem, industrimotorer och drivsystem, flygmotorer, tjänster för flygbranschen, rymdframdrivning, industriella IT-lösningar samt finansiella tjänster mm.
Många gånger kan specialisering vara att föredra. I Volvos verksamhet finns emellertid en tydlig ”röd tråd” genom hela verksamheten där synergier kan utvinnas. Huvuddelen av omsättningen kommer emellertid från lastbilar.
Nyckeltal
Volvo redovisade för år 2009 ett negativt resultat varför många nyckeltal blir menlösa, om ens tillämpbara. Några kan dock tillämpas (Scania):
P/S-tal: 0,6 (1,2)
P/Eget kapital: 1,97 (3,17)
Soliditet (%): 20,17 (23,67)
Scania värderas betydligt högre i relation till försäljning samt eget kapital, medan andelen eget kapital ligger på en i princip likvärdig nivå.
Tung industri har ofta en stor kostnadskostym att bära vilket gör det svårt att anpassa verksamhetens kostnader efter konjunkturen. En minskad försäljning slår därför hårt mot resultatet.
Volvo har under senare tid blivit bättre på att skapa intäkter på eftermarknaden för lastbilar, en intäktsgren som är både mer konjunkturstabil och lönsam, och ett område där Scania länge varit ett föregångsexempel.
Volvo rullar, men trögt. I sin rapport över lastbilsförsäljningen i februari redovisades en total försäljningsökning på 11 procent.
Försäljningsökningen är emellertid helt hänförlig till lätta och medeltunga lastbilar i Indien, vilka ökade med 150 respektive 115 procent. Försäljningen av tunga lastbilar, där de stora vinsterna finns, minskade med 1 procent jämfört med föregående år.
Försäljningen av tunga lastbilar gick bra i Sydamerika med en ökning på 84 procent men tappade 19 procent på den viktiga europamarknaden (ned 27 procent i Västeuropa men upp 128 procent i Östeuropa), medan Nordamerika visade en minskning på 1 procent.
Det spekuleras i att Renault, Volvos störste ägare, letar köpare till sin aktiepost om 303 miljoner B-aktier, motsvarande ca 22 miljarder kronor och 14 procent av aktiekapitalet, för att förbättra sin finansiella ställning.
Kortsiktigt ökar visserligen säljtrycket men långsiktigt kan det vara till fördel då Renaults dominanta ställning ur vissa aspekter kan vara hämmande för Volvo. Även utan B-aktieposten är dock Renault alltjämt Volvos störste ägare med 139 miljoner A-aktier och 17 procent av rösterna.
Summan av kardemumman är att Volvo sannolikt kommer att få god lönsamhet när Europa- och Nordamerikamarknaderna vänder upp.
Volvo är kompetent inom innovation och utveckling av teknik, till exempel inom miljöområdet samt väl positionerat på tillväxtmarknader, vilket gör aktien intressant i ett långsiktigt perspektiv.
På kort sikt bedöms aktien emellertid något dyr på fundamentala grunder, men bolaget kan vara intressant att handla ur ett tekniskt perspektiv.
Veckograf över Volvo.
Aktiekurvans utveckling
Pristrenden i Volvo är positiv då kursen avancerat till högre höjder sedan trendskiftet i slutet av år 2008. Bolaget har dock fortfarande en bra bit kvar till toppen år 2007.
Eftersom pristrenden är positiv, kan köp göras i Volvo på tekniska grunder. En trend i priset brukar vara ledande d.v.s. den reagerar före ett skifte av de fundamentala nyckeltalen.
Nuvarande pris: 77,40 kr
Rekommendation: behåll köpta positioner (6-12 månader)
Målkurs: 100 kr
Ingångsstrategi
Eftersom Volvo noteras vid en ny högre topp något under en stark teknisk nivå, bör man inte göra sig någon brådska när det gäller köp. Nedgångar i priset är dock köpvärda så länge som pristrenden är positiv.
Först när kursgrafen visar en negativ pristrend bör den som investerat på lång sikt göra exit.
Långtidsgraf
Tidigare artiklar på Börstjänaren:
10-04-01 Volvo snart på entrénivå
10-03-04 Vänta med Volvo
10-01-26 Volvo: redo för fritt fall!
09-12-16 Volvo: trendskifte
09-10-09 Trendlöst i Volvo
09-09-07 Vänta med Volvo
09-05-05 Volvo: höga mål!
08-12-14 Volvo – 14 december 2008
Börstjänaren
info@borstjanaren.se
Tidigare artiklar på Börstjänaren:
2023-02-21 | Volvo vid ATH |
2020-06-26 | Köpsignaler i Volvo |
2020-03-03 | Vänta med Volvo |
2019-11-29 | Ett nät av hinder i Volvo |
2019-09-02 | Blanka Volvo! |
2019-05-28 | Utför i Volvo |
2019-03-08 | Volvo jobbar med motstånd |
2019-01-30 | Något galet med Volvo |
2018-10-17 | Volvo rasar efter tabbe! |
2018-08-08 | Volvo på väg utför |
2017-10-20 | Gap och rally i Volvo efter rapport |
2017-07-21 | Volvo kraschade på rapport |
2017-06-30 | Blanka Volvo men behåll köpta! |
2017-04-28 | Volvo har nog mycket mer att ge |
2017-04-06 | Köp tillfällig svaghet i Volvo |
2015-09-03 | Säljarna styr i Volvo |
2015-04-23 | Volvo belönar trendföljare |
2015-03-27 | Urstark Volvo |
2014-12-19 | Volvo flaggar |
2014-09-12 | Avvakta i Volvo trots lägre lägsta |