McDonald´s rapporterade en ökning av den globala försäljningen vid befintliga restauranger på 4,9 procent under april, då försäljningen i Europa tog fart.
Försäljningen på McDonald´s restauranger som varit öppna minst 13 månader ökade med 3,8 procent i USA, 5,3 procent i Europa samt 3,9 procent i Asien/Stillahavsområdet, Mellanöstern och Afrika.
Den 4,9 procentiga ökningen för världens största snabbmatskedja översteg analytikernas förväntningar på 4,4 procent. Försäljning i Europa, vilken bidrog med den största andelen av intäkterna förra året, överträffade Wall Street krav om en ökning med 3,7 procent.
Resultaten från USA och Asien/Stillahavsområdet, Mellanöstern och Afrika understeg emellertid analytikernas genomsnittliga förväntningar om en ökning på 4,2 procent respektive 4,6 procent.
Ändå visade siffrorna för Amerika att McDonald´s fortsätter att ta marknadsandelar från konkurrenter som Burger King Holdings Inc och Yum Brands Inc´s Taco Bell, som rapporterade en minskning av den inhemska försäljningen under det första kvartalet.
McDonald´s försäljningstrend i USA har följt i spåret av hälsan i ekonomin. Den inhemska försäljningen på restauranger öppna minst 13 månader var ned 0,7 procent i januari och upp 0,6 procent i februari. Då konsumtionen tog ett skutt i mars, hoppade McDonald´s USA-försäljning i restauranger som varit öppna under minst 13 månader med 4,2 procent.
April månads ökning på 3,8 procent i USA kan jämföras med ökningen på 6,1 procent under april år 2009.
McDonald's har gått bättre än sina amerikanska konkurrenter med hjälp av sin nya dryckesverksamhet som ger höga vinstmarginaler, kaffedrycker som lattes och frappes, samt rabatterade Dollar-Menyer som omfattar frukost, lunch och middag.
McDonald's USA försäljning från restauranger som har varit öppna under minst 13 månader ökade med 1,5 procent under det första kvartalet. Det kan jämföras med Burger Kings kvartalsvisa försäljning i Nordamerika som tappade 6,1 procent och Yums 1-procentiga nedgång i USA.
McDonald . Veckograf med trendlinjeanalys
Veckograf
Den långsiktiga trenden i McDonald är utan tvekan positiv då aktien avancerat från $25 till över $70 sedan år 2005.
Starkt stöd finner vi vid tidigare toppar, runt $65. Det är en nivå där den långsiktige kan gå in med köp.
Generellt brukar vi dock inte rekommendera köp på lång sikt i aktier som redan haft sitt race.
McDonald. Dagsgraf med BT-kanalen
BT-kanalen
Enligt vår handelsmodell BT-kanalen kunde man köpa McDonald för några dagar sedan, då 18 EMA testades i den starka dagstrenden.
I dag är entré dock inte intressant, istället bör man flytta upp nödutgången till $67.25, något under den senaste bottnen.
Henrik Hallenborg
2023-02-24 | Styrka i McDonalds |
2020-03-24 | Lägre lägsta i McDonalds |
2019-06-20 | McDonald's på höja nivåer |
2019-03-01 | Trejda McDonald's flagga |
2017-07-26 | McDonalds gör investerare och kunder glada |
2017-02-07 | McDonald's över förväntan, köp! |
2015-10-21 | Glaga investerare i McDonald's Corp |
2014-11-26 | Dukat för uppgång på Mc Donalds |
2012-04-27 | Mc Donalds blir billigare |
2011-03-10 | Paus i Mc Donalds |
2010-05-13 | McDonald på rekordnivåer |
2009-11-20 | Köp McDonald´s |
2006-06-15 | McDonalds: annullerad säljorder. |
2006-06-12 | McDonalds: vi säljer blankt. |
2006-06-12 | McDonalds: fallande trend. |
2006-02-27 | McDonalds: trenden har sina mindre goda stunder. |