VECKA 17
Torsdag
25
April
BT-annons

1 2 3 Nästa Sista Sid 1 av 3
  • Forum > Strategi > Allmänt > PPM Våren 2019
22 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Ulf Norberg
PPM Våren 2019
2019-03-22
Citera
 
photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

Jag har tidigare använt mig av Alfred Berg Bear, tex slutet av 2018 hade jag 20% av PPM portföljen i den Bear fonden, vilket var lyckosamt. (Samt 20% Guld)

Men nu finns inte AB Bear längre med i det bantade utbudet!

Vet någon om det finns NÅGON annan fond som fungerar på liknande sätt i PPM systemet?

Just nu i PPM :

90% Splitan Räntefond.

10% Black Rock W. Gold.

Ligger i år 2019..plus minus noll..men det kan jag leva med.

Jag tror inte att börserna kan fortsätta upp så länge till, och senare i år, ska jag börja ta ut av mitt PPM, så jag vill inte ta några stora risker. - Men läggs det upp för en straffspark...so why not?

 

 
2019-03-22
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
2953 inlägg

Hej du Ulf! (och tack Thomas för vänliga ord;-)

Jo,AB Bear försvann mkt riktigt.

Iofs är det alltid svårt att inta en negativ position.Man kan ju hamna väldigt fel.

Litet svårt att lita på Mr.Market kan man väl säga...

.

Det finns ett par fonder i PPM,som tänker "liknande" som ALfred Berg Bear.

Det är SEB Asset Selection LUX Ack,nr 639633

samt Amundi Funds Absolute Volatility,nr 303230

I dessa 2 fonder strävar man efter, att placera i negativa positioner mot marknaden,om man tror på nedgång.

Den första, SEB,var relativt framgångsrik under finanskrisen,då förvaltarteamet visade framfötterna.(Vet inget om förvaltarna idag...)

Den andra,Amundi,gick också bra,men tog,åtminstone då,relativt lång tid att köpa/sälja.

Sedan har du förstås vår gamla trotjänare

BL Bond Dollar,nr 551804,som torde funka bra så länge dollarn agerar Safe Haven.(Visserligen är dollarn redan stark...)

En fond,som också gick bra,men som jag aldrig ägt,är  Pictet Global Emerging Debt R USD,nr 639633.Denna placerar i räntepapper på tillväxtmarknaderna.

Ulf,du får göra så,att du kollar upp samtliga och jämför med dina egna funderingar.

Ha det bra alla!

 

 
2019-03-22
Citera
 
photo
Aktiv: Dec 2009
287 inlägg

Seb asset selection, utveckling de senast 10 åren 18%.

Skulle tro att spiltan högräntefond är bättre, då man vet vad man får.

Konstiga fonder är oftast skit.

 
2019-03-22
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
2953 inlägg

Under finanskrisen hade killarna uppenbarligen ett fint recept,då fonden under en tid gick upp 25%,samtidigt som marknaden föll 30%.

 

I uppgång har den inte alls hängt med.Då finns det allt annat att välja på.

 

Svårt, att sia om vilka fonder,som gör om bedriften från tidigare börskrascher.

 

Önskar man"parkera"sina pengar under kris,är ju en räntefond ett klokt val.

Jag har även parkerat i räntefond,typ Spiltan, under nedgångar.

Även om det senare inte är svaret på Ulfs fråga.

 

Klurigt att veta hur Spiltan Högräntefonf uppförde sig under finanskrisen,då den lanserades först 2014.

SEB Asset Selection startades år 2006.

 

 Den senaste tiden så har fonderna levererat enligt följande:

1 dag: SEB A.+0,8%   Spiltan H-R 0%

1 vecka:SEB 1,6%      Spiltan 0,1%

1 månad:SEB 2,8%    Spiltan 0,4%

 

Vi får se om SEB Asset håller stilen under en nedgång.

 

 
2019-03-22
Citera
 
photo
Aktiv: Dec 2009
287 inlägg

Jämför 3 år, då piskar spiltan högränte skiten ur seb asset selection.

Min poäng är att den typen av fonder skall man akta sig för då de underpresterar över tid.

 

Räcker med några bra etf:er, några indexfonder, samt en kort och en lång ränte fond och så får man laga efter läge.

 
2019-03-23
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
2953 inlägg

Finner det intressant med olika strategier i ett sparande.

Som sagt,

"alltid svårt att inta en negativ position.Man kan hamna väldigt fel.Kan aldrig lita på Mr.Market".

 

Meen,våra strategier är olika.

Ser din strategi, som väldigt vettig,vet många som placerar just så...Indexfonder med låg avgift,ETFer,som man snabbt kan lossa vid behov+lång och kort räntefond."Laga efter läge" låter i mina öron som rebalansering,vilket såklart(enligt min tro) är viktigt, när börsen gått upp eller ned över en tidsperiod.

 

Har tidigare studerat rebalansering mellan Lynx kontra fastighetsfond/svenska småbolag.

 

Som bekant,så har ju hedgefonderna inte haft den mest imponerande resan under senare år.Den som sticker ut är isf Gladiator,men Max har inte lyckats så väl under de senaste månaderna.Han intog negativa positioner för tidigt.

Detta visar ju också, hur svårt det är med negativa positioner.Även om jag anser Max vara "en av de duktiga",så gör Mr.Market som han vill iaf.

 

Ingen idé att sia om,huruvida den extrema penningpolitiken,nyckfulla fluktuationer i valuta och de extremt låga räntorna,har spelat hedgefonderna ett spratt,men det är väl inte omöjligt att det kan förhålla sig så.

 

Kontentan får kanske bli,att en räntefond är det tryggaste alternativet i nedgångar!

Min egen strategi har, under senare år, varit momentum kombinerat med parkering i Spiltan räntefond under oro.

Momentumfonder för mig har varit allt från svenska småbolag,fastighetsfond till teknik,läkemedel och olika regioner,då dessa trendat.Senaste halvåret Brasilien och Indien. Går också in i guldfonder,då jag tycker att det känns rätt.

Det är mao en aktiv strategi,som naturligtvis inte passar alla,men den är min.

 

Ulf har också sin strategi.Efterfrågade nu något liknande som Alfred Berg Bear.Som sagt finns inte riktigt samma längre.

 

Personligen håller jag mig gärna ifrån "konstiga fonder",då jag gärna till fullo vill förstå vad jag placerar i.

 

Ska jag tycka något om PPM här,så tycker jag att det är bra att man minskar ned antalet fonder.

Har ju svårt att tro,att detta kommer att påverka svenska folkets framtida avkastning.

 

 

 
2019-03-25
Citera
 
photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

Tack för tipsen AM. Ska läsa på lite om hur de fungeear etc.

 

Jo att ligga kort..är ju ngt jag gör kortsiktigt. Att tro att tex AB Bear skulle matcha tex AP7 sedan 2009..Nej det finns ju inte. Inte heller att gå all in i ngn dylik fond.

Mer som jag gjorde i okt-nov 2018.

20% Bear..20% Guldaktier..resten kortränta SEK.

Bear perioderma är ofta korta tidsmässigt..så timing då är A och O.

 

 

 

 
2019-03-25
Citera
 
photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

Det jag ville ha tips på var en ren Bear fond..mot tex OMX! Som AB Berg Bear...men ngn sådan verkar ju inte finnas. De faller väl ur PPM av sig egen orimlighet...

Har läst på lite om de fonder A-M föreslog, men det fick bli så att jag allokerade om lite bland mina två befintliga fonder i mitt PPM istället.

Jag vill ju själv veta VAD och HUR jag placerar!

Ökar på Guldfonden till 20% och Spiltan kort R 80%.

 

 
2019-03-25
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
2953 inlägg

Hedgefonder är svåra Ulf,så jag tror att ditt val är klokt.

Man pratar ju ofta om säsongsmönster för guld,men det är inget jag tar så hårt på.

Tänker mer "oro" och "inflationsutsikter" när jag går till guldet.

Silver är intressant framöver, kan jag tycka...har ej hängt med guldet.

 
2019-04-26
Citera
 
photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

Ligger kvar 80% kortränta och 20% guldfond i ppm.

Guld ser Tekniskt svagt ut...men vi får väl se vad som händer?

Avvaktar innan jag ändrar något.

Bull perioden är ju 10 år nu..om vi inte inkluderar vissa rekyler på resan. Dopat..YES of cource...!

 
2019-05-19
Citera
 
photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

En liten justering...

Behåller 20% Guldfond.

Köper 20% AP7 Aktie. 

Rest. 60% kortränta.

 
1 2 3 Nästa Sista Sid 1 av 3

 
Annons


Message: