VECKA 13
Torsdag
28
Mars
BT-annons

1 2 3 4 Nästa Sista Sid 1 av 4
  • Forum > Marknader > Råvaror > Olja och energiaktier
33 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
n n
Olja och energiaktier
2018-11-14
Citera
 
photo
N N
Aktiv: May 2008
1160 inlägg

Hur ser ni utvecklingen på energisektorn närmsta framtiden? Skriv vad ni tror och tänker här.

 
2018-11-14
Citera
 
photo
N N
Aktiv: May 2008
1160 inlägg

hyfsat liten squeeze i naturgas.

 
2018-11-15
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Mycket kommentarer om oljebolag i går hos stockchase

https://stockchase.com/opinions/recent/sort/date/page/1/direction/desc/max/7

 

Mina favoriter inom energi är Fortum och Eolus Vind men i dagsläget kan jag inte påstå de känns billiga.

 

Finns rätt många Kanadensiska bolag som är trevligt prissatta men som vanligt är där en anledning till det t ex priset på kanadensisk olja och skuldsättningen av bolagen sänder inte direkt hausse vibbarundecided

 

Blev frånåkt av Total och Shell två bolag jag gillar så i dagsläget har jag inga av de större oljebolagen.

 

Fortsätter oljepriset falla kommer nog en del av frackingbolagen falla då de vad jag förstår i flera fall har ansträngd ekonomi.

 

Inledde en köpstart i Step Energi som nu lyser blodrött och endast de som sålt i mängder verkar veta varför för inte ens experterna som föreslog bolaget har en susning varför aktien kovände rakt ned så snabbt.

 

Har även Enbridge Fund som tyvärr kommer omvandlas till vanliga Enbridge, det verkar anses vara en bra affär och även moderbolaget har rejäl utdelning så hoppet lever.

 

Verkar som Chump och hans buddie Kludo bestämmer priset på olja och vem vet vilka beslut de har i byxfickan.

 
 
 
 
2018-11-17
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

N.N > Läser, tankers med LNG ligger väntar på bättre efterfrågan och högre priser

 https://uk.reuters.com/article/singapore-lng-tankers/tankers-storing-lng-in-asian-waters-double-as-pre-winter-demand-disappoints-idUKL4N1XQ2UY

 

Påminner om när oljepriset steg tidigare i år p.g.a minskande lager både i nutid och i framtid trots ständiga artiklar om flottor som låg bunkrade med olja utanför inte minst europa? Nu är det globalt överskott där efterfrågan dessutom minskar som är topicen he he he är väl den metoden de kallar "rinse & repeat" när vi plebejerna förutsägbart jagar kattens svans laughing

 

Undrar om de glömt att dagens USA påverkas inte endast positivt av billig olja/gas då de ökat sin egen produktion https://wolfstreet.com/2018/11/16/how-the-us-oil-gas-boom-fuels-industrial-production/ 

 

Energi och metaller börjar smått oroa då ingen verkar bryr sig över den långsiktiga påverkan av projekt i malpåsen kommer ha dvs det tar tid hitta nya fyndigheter och förbereda dem för produktion. 

 

Näh, ingen fara på taket då finansakrobatik och "terrorist"-/aktivist-fonder är vad som bygger framtiden och skulle vi få brist på något vet nu alla vi kan beställa det från Amazon wink 

 

 

 
 
 
 
2018-11-17
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Igen för Brent?

 

img

 
 
 
 
2018-11-17
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2013
1040 inlägg

Bästa björnflaggan Nisse.

60 dollar är numer bättre att tro på.

I alla fall som det senast var 100 dollar som det siktades på. Tänk att allt kan ändra sig fort som fan.

Enbart på en bråkdel av ett år.

Ja bara en månad behövs för en total omläggning av tidigare tyckande om vart man skall sikta på.      

 
2018-11-19
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2013
1040 inlägg

Statistik är kul.

80% tror mest på olja och guld upp.

Under 20% tror dessa kommer gå ner.

Enkel matematik visar allt som oftast att förlusterna ökar. Om alla är säkra på att skocken har rätt. Då skall man som mest försiktig. Svåraste övningen för dom allra flesta.

 

 
2018-11-19
Citera
 
photo
N N
Aktiv: May 2008
1160 inlägg

Källa Thomas?

 
2018-11-19
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2013
1040 inlägg

IG market nn, med många fler.

8 av 10 ligger oftast fel.

Även BT . 60 eller varför inte 56 dollar,. Är nu mer intressant. Jämfört att tro på 100 dollar i brent.

Trenden är alltid viktigare jämfört känslomässighet.

Vad tror du på nn?   

 
2018-12-01
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Oljan sviktar som synes i grafen lånad från artikeln http://www.eresearch.ca/wp-content/uploads/2018/11/Kimble_113018.pdf 

img

Verkar vara X-tra tråkig rabatt på kanadensisk olja där jag dessutom nyligen läste om planer att använda järnvägen för att kunna sälja sina oljedroppar i brist på pipelines.

 

Några pipeline bolag som kanske kan vara av intresse Enbridge (ENB), Inter Pipeline (IPL), Pembina Pipeline Corp (PPL)

Vad jag förstår är det kanske mer den större tryggheten och direktavkastningen som lockar med denne typ av bolag än en eventuell tillväxt för dem dvs ingen förväntar sig explosionsartade kursrusingar i dessa bolag utan mer tråkiga utdelare som visserligen även kommer stiga i pris ihop med oljan.

Har själv ENB då de återköpte Enbridge income fund som jag hade.

 
 
 
 
2018-12-03
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2013
1040 inlägg

Brent?

Upp eller ner?

Trenden är ju ner, men man får nog ta det lugnt nu.

MACD ser ut att ändra riktning för tillfället.

Veckan blir nog avgörande för olja.

Billig olja är bra.? Bästa med olja är naturligtvis om den ej behöver användas.

 

 

 
1 2 3 4 Nästa Sista Sid 1 av 4

 
Annons


Message: