VECKA 17
Torsdag
25
April
BT-annons

  • Forum > Marknader > Allmänt > This time is it different
10 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Tobe Or not tobe
This time is it different
2018-01-19
Citera
 
photo
Aktiv:
inlägg

Kopierat från Finwire News 

Hur länge kan den amerikanska börsen fortsätta att ånga på uppåt? Det frågar sig många investerare, vilket också märks bland flera fondförvaltares månadskommentarer när vi går över i 2018.

En indikator som brukar kallas den mest träffsäkra indikatorerna på den amerikanska ekonomin är ränteskillnaden mellan den 2-åriga amerikanska räntan och den 10-åriga. I ett läge när ekonomin väntas växa och även inflationen är det naturligt att tioåringen ligger högre.

När den 2-åriga istället ligger högre än tioåringen kallas det negativ yieldkurva, som alltså i klartext betyder att det blir dyrare att låna på kort sikt än på lång sikt. En negativ yieldkurva har varje gång sedan i mitten av 1970-talet signalerat att det amerikanska börsindexet S&P500 har fallit med tvåsiffriga procent, skrev Bloomberg News nyligen.

Hur ser det då ut idag? Den senaste tiden har ränteskillnaderna minskat. I skrivande stund är räntan på 2-åringen 1,98 procent och har stadigt tickat uppåt sedan i september då samma löptid hade en avkastning på mindre än 1,3 procent.

Även tioåringen har trendat uppåt sedan samma höstmånad. Från cirka 2,05 till 2,54, men skillnaden mellan de två löptiderna har alltså minskat till 56 punkter.

Experter som Bloomberg News har pratat med förutspår att en inverterad yieldkurva inträffar så tidigt som i år. En utveckling som skulle kunna påskyndas med ytterligare räntehöjningar från den amerikanska centralbanken. Detta är dock inget som är hugget i sten men som är något som man bör hålla ögonen på, enligt nyhetsbyråns reporter.

En negativ yieldkurva har inträffat vid fem tillfällen sedan mitten av 1970-talet.

Den genomsnittliga tiden från att räntekurvan blir inverterad till att en lågkonjunktur inträder har varit 17 månader.

Hur har då avkastningen varit från tidpunkten när den negativa räntekurvan inträder fram till dess att lågkonjunktur signaleras? Faktum är att den har varit mer än 15 procent i genomsnitt, vilket visas i nedanstående tabell.

Början på en inverterad yieldkurva

Startpunkt på lågkonjunktur

Fördröjning (antal månader)

Avkastning på S&P 500, i procent

Augusti 1978

Januari 1980

17

22,9

September 1980

Juli 1981

10

11,5

December 1988

Juli 1990

19

37,6

Februari 2000

Mars 2001

13

-15,6

December 2005

December 2007

24

22,2

Bloomberg levererar även statistik på hur lång tid det går från det att räntekurvan börjar bli negativ tills dess att marknaden börjar korrigeras. Här är den genomsnittliga tiden drygt 13 månader och i alla fall har avkastningen varit negativ med tvåsiffriga procenttal.

Slutsatsen enligt nyhetsbyrån är alltså att sambandet är värt att hålla koll på både vad gäller ekonomiska utsikter och börsens nedgång.

Början på en inverterad yieldkurva

Start på korrektion på marknaden

Fördröjning (antal månader)

Avkastning på S&P 500, i procent

Augusti 1978

Februari 1980

19

-17,1

September 1980

November 1980

3

-27,1

December 1988

Juli 1990

20

-19,9

Februari 2000

Mars 2000

2

-49,1

December 2005

Oktober 2007

23

-56,8

Någon som istället tonar ner sambandet är den avgående amerikanska centralbankschefen Janet Yellen. ”Jag ser goda skäl till att tro att sambandet mellan lutningen på yieldkurvan och konjunkturcykeln kan ha ändrats”, sade hon i mitten av december i samband med presskonferensen vid den senaste räntehöjningen.

Hon medger att det historiskt finns ett starkt samband men att det inte är ett orsakssamband. ”Den här gången är det annorlunda”. Orsaken är att investerare i dagsläget inte kräver ett tillägg för att ta risk på lång sikt. Orsaken är den låga inflationsrisken.

”För närvarande är detta risktillägg uppskattat att vara ganska lågt, nära noll, och det betyder att strukturellt, och det kan komma att fortgå, att avkastningskurvan troligtvis plattare än den varit historiskt”.

 

 

 
2018-03-30
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Apropå avkastning hur mycket bättre är buffet och grabbarna?

koppat från http://www.followingthetrend.com/2018/01/how-to-become-a-professional-trader/ 

img

 
 
 
 
2018-06-24
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Om dollarn försvagas bör det gynna Emergin market annars är det mest olyckskorparnas kraxande som gett intryck denne helgen.

 

saxat

A full-blown EM debt crisis is coming soon. It is likely to start in Turkey, Argentina or Venezuela, but it won’t end there.

The panic will quickly affect Ukraine, Chile, Poland, South Africa and the other weak links in the chain.

The IMF will soon run out of lending resources and will have to pass the hat among the richer members. But the Europeans will have their own problems, and the U.S. under President Trump is likely to reply, “America First,” and decline to participate in bailing out the EMs with U.S. taxpayer funds.

 

https://dailyreckoning.com/a-new-global-debt-crisis-has-begun/

 

Ordet tigerekonomi ser ut vara en bra indikator på länder som trots alla paljetter och annat smäck inte har så bra ekonomi i botten?

 

Vart skall kapitalet söka sig? USA? Guld? Cryptovaluta?

Läser fascinerad artiklar om hur yngre (oftast USA) tar studielån och pumpar in i diverse cryptovalutor!

 

Hur långt har vi kvar är det kvartal eller år vi talar om?

 

Vissa signaler för råvarurally från börserna i Canada och Australien, det borde stärka deras valuta ett tag om inte annat?

 
 
 
 
2018-06-25
Citera
 
photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

Om det är så enkelt, att studera kurvor, hur det sett ut tidigare, och sedan bli förmögen på det. - Ja då skulle nästa alla vara förmögna.

Marknaden lever dock sitt eget liv....alltid nya förutsättningar...

 
2018-06-25
Citera
 
photo
Aktiv:
inlägg

På tal om att studera kurvor. ;-) 

1542 hänger på en skör tråd nu !

 
2018-06-25
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Indikatorerna har slokat ett bra tag nu hintat betydligt mer nedgång än vi sett men OMXS30 har heroiskt hängt i sin range gått åtminstone mig på nerverna med sin kräftgång. yell

 

 
 
 
 
2018-06-25
Citera
 
photo
Aktiv:
inlägg

Undrar om inte "vattnet" precis har gått för OMXS30 och ner mot 1500 ?

 
2018-06-25
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Har vattnet gått hoppas jag på 1450/60 eller varför inte lägre ? 

img

 
 
 
 
2018-06-25
Citera
 
photo
Aktiv:
inlägg

Varför inte ? DOW signalerar ju sälj men SPX stretar fortfarande emot naturlagarna. Tror att  "hävstångseffekten" kommer att knäcka även SPX inom en snar framtid!

 
2019-01-18
Citera
 
photo
Aktiv:
inlägg

Hmm vart är vi på väg? Hmm i denna Bearmarket? 

C:a 9 % upp till ATH $SPX !!

Brummel i brum om den som det visste ;-) 

 
2019-01-19
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

När det gäller OMXS30 är jag björn tills jag blir tjur vilket i mitt fall kan inträffa om/när vi etablerar oss över 1550, all in går jag först om vi gör nya ATH i t ex All-share eller Total return index.  Jag både köper och säljer enskilda aktier oavsett hur indexen går.

 

Är ganska förtjust i zero-line vändning i MACD vilket ser ut kunna komma i veckografen för Xact Bear men samtidigt vill jag varna för att Xact B har försökt ta sig till 72:-  3 gånger nu utan att lyckas så kanske är det över för denne gången.  Hur som helst här är vacker graf för den som eventuellt är intresserad

 

img

 

De gröna ringarna i FIB är en köpmodell jag en dag tänkt prova och vet faktiskt inte om det blir test denne gången då jag redan har ett annat schema jag agerat efter men ser det lovande ut och humöret är uppåt kanske jag provar.

En enkel beskrivning är köp ½ vid 50% och ½ vid 38% och stoppen strax under 23%.  

 
 
 
 

 
Annons


Message: