VECKA 24
Lördag
14
Juni
BT-annons

• Forum > Strategi > Allmänt > Slumpa bättre än experter?
6 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Nils På G
Slumpa bättre än experter?
2015-06-28
Citera

photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Kul artikeln som hävdar att slumpa ihop en portfölj är bättre än en förvaltad fond!

Till Artikeln

Har inte undersökt påståendet i artikeln men vi har väl alla hört och yuccapalmer, apor och hundvalpar så varför inte?

Själv påminns jag(när jag läser denne typ av artiklar) om en dokumentär där en professor i effektivitet förklarade hur man tog godkända beslut på enkelt sätt dvs mer genomarbetade beslut var generellt inte bättre.

Exemplet var välja rätt elbolag och gick till på följande sätt.

Gör lista på alla kandidater.

Plocka bort de du med enkelhet kan se är usla.

Blunda peka ut ett av de kvarvarande!

Det där föreställer jag mig fungerar även på aktier/fonder tid sägs ju dessutom vara pengar!{#emotions_dlg.s_wink}

2015-07-01
Citera

photo
3173 inlägg

Nej ingen signal utlöst av mina indikatorer i månadsgrafen varken Dow,Nasse,sp500 eller omx30 men det känns som den är runt hörnet.  Även om det verkar som man kan handla direkt efter indikatorerna är de mest vägledande för min del även om de samtidigt ger mig stöd för "The Big Picture"

Då jag använder EMA 12 för OMX30 råkade den ligga kvar i grafen när jag tittade på de amerikanska såg då att det förbättrade resultatet ganska mycket använda EMA12 som köpsignal i stället för MACD20-50. Det går troligtvis optimera detta för den hågade men som sagt grovisen fyler sin funktion för min egen del så det är inget jag kommer botanisera i.

Gjorde en okulär test på förbättringen från ca 1995(har mindre data i egen databas) så med $1000 startbelopp blev resultatet MACD+EMA12 $8952 endast MACD $8135 alltså en diff $817 på två bättre entreer.

img

2015-07-05
Citera

photo
3173 inlägg

ADX 13 fortfarande säljsignal i Gulds månadsgraf

img

Vääldigt varmt här nere i söder ångrar djupt jag inte köpte en pelarfläkt senast jag var i affären{#emotions_dlg.s_sad}  Däremot väldigt trevligt ta en cykeltur längs öresund och ned till centrum i morse innan folk hade hunnit vakna och stigit upp.{#emotions_dlg.s_cool} Jag och "Henke"(statyn för den som inte vet) mös när vi tittade över det stilla sundet mot kronborg{#emotions_dlg.s_wink}

img

2015-07-10
Citera

photo
3173 inlägg

Hittade en pessimist som har prisobjektiv ned mot $12 på GDXJ i sin graf vilket iofs inte behöver betyda vi kommer dit.

Artikeln Här 

Hade själv hoppats fynda lite gruvbolag men pusslet föll inte helt på plats så det får vänta till kanske nästa vecka.

Köpte lite Eolus Vind för pengarna skatteverket skulle haft av utdelningen om jag inte haft aktien i en isk{#emotions_dlg.s_happy}

Vet inte varför vissa oljebolag lyfter förmodligen hittar inte placerarn något bättre kasta pengarna på? X-tra störigt när jag själv får sitta vänta då jag tänkt köpa samma aktier fast till betydligt lägre pris {#emotions_dlg.s_wink}

2015-07-11
Citera

photo
3173 inlägg

Roade mig med att göra en sammanställning över min fördelning i portföljerna.

Fördelningen var inte riktigt som jag inbillat mig jag kommer eftersträva 50% aktier mer permanent, växla mellan råvaror/valuta/ränta med 35%, marknadsneutral max 10% helst 5%

img

I dag har jag alltså

50% marknadssneutral = kassa

37% aktie

10% ränte

3% råvaru

2015-07-25
Citera

photo
3173 inlägg

Apropå apor är duktiga på att välja aktier hittade jag lite belysande humor