VECKA 21
Fredag
23
Maj
BT-annons

• Forum > Marknader > Allmänt > Enquest och oljan
3 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Bo Bredenhof
Enquest och oljan
2014-11-28
Citera

photo
Aktiv: Oct 2009
381 inlägg

Hej alla

Det blev nedåt för oljan och därmed Enquest. Hade OPEC beslutat annat hade det blivit upp istället. Inga problem ändå. Världen är mycket oljeberoende till skillnad från guld som ingen egentligen behöver. Och oljan håller långsamt på att ta slut; ca 16 års global efterfrågan kvar.

Hur blir det nu då? Ja, vi har ett tillfälligt överskott på oljemarknaden som många överreagerar på. USA kan mycket väl ha toppat sin reståtervinning redan nu och vi har ett högre pris nästa år igen. Vi får se.

Hur mår Enquest nu då? Tack, bra. De levererar brent och inte crude olja, så priset ligger nu på runt 75 USD. De senaste åren har det pendlat runt ca 95 USD. Dvs ca 22% ned nu. Samtidigt har Enquests kurs pendlat samma tid runt 13 SEK. Dvs drygt 50% ned nu från den nivån. Det beror på att marginalvinsten över utvinningskostnaden ungefär halverats med nuvarande oljepris.

ENQ har låst in 80% av sina leveranser i år för ca 105 USD och samma för nästa år på nästan 90USD. De drar igång en hel del ny produktion nästa år och ännu mera året efter.

Ni som köpt kan lugnt ligga kvar. Jag köper lite till här nere och tror på en kursdubbling på ca 3 år. Under samma period kan börsen gå ner en bra bit istället. Inget dumt deal. Men var beredd på att det kan sjunka ytterligare.

mvh

2014-11-28
Citera

user_photo
Aktiv: Jun 2007
5673 inlägg

utan tvekan ett spännande case

man kan dock inte säga att den ligger i "pipeline" just nu direkt

guld är fortfarande, har alltid varit och kommer alltid att vara en monetär metall

2014-11-28
Citera

photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Inte enda bolaget som åker på stryk kanske förväntas betydligt lägre oljpriser framöver?

Bestämde mig testa göra en repris av blackpearl med enquest så jag köpstartade med en mindre post på 6:16, nästa köpnivå 4:31 nästa säljnivå 8:48  så får vi se vilket det blir när/om aktien rör sig.

Mest intresserad är jag försöka köpa Gibson Energy men den måste ned några CAD till innan GEI hemsida

2014-11-28
Citera

user_photo
Aktiv: Jun 2007
5673 inlägg

det finns en skojjig high risk NGE +1% nu trots att det är energi

en kontra speckare köper nu en liten post RSX

en momentum speckare gör inte det

man kan också specka i Swiss Gold Referendum på söndag

Måndag 1 december blir en spännande dag tror jag...

Annons