VECKA 24
Onsdag
10
Juni
BT-annons

1 2 3 4 5 6 Nästa Sista Sid 1 av 6
  • Forum > Marknader > PPM > PPM April 2014
51 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Ulf Norberg
PPM April 2014
2013-04-03
Citera

photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

Forsätter PPM i en ny tråd, då den blir för lång annars.

Hade med mig in i månaden, 70% Kort ränta AMF samt 30% Guldaktier i form av Black Rock Gold.

MEN....tryckte idag på sälj Guld, och köp AMF Kortränta 100%.

Får vara nöjd med de 4% PPM portföljen ökat i år.(Beror lite vad som händer medan min beställning blir klar i PPM oxå)

Parkerar i kortränta 100& och väntar på läge att gå in igen!

Men vi är ju på höga höjder nu...men å andra sidan är det et helt annat lugn på marknaden nu mot för ett år sedan. Billiga pengar söker sig till aktier i brist på alternativ. Men någon gång måste det komma en rekyl, frågan är bara vad som ska utlösa den rekylen.

GULD var för mig lite av en chans till ett bottenfiske..men det verkar inte vara något drag i guldaktierna...så jag kliver av.

2013-04-03
Citera

photo
Aktiv: Jul 2009
2791 inlägg

min ppm är så misshandlad att det är löjligt.

2013-04-04
Citera

photo
Aktiv: Oct 2009
2953 inlägg

Hej och tack för ert fina stöd!

Försöker flika in litet då och då nu.

PPM:BGF Japan Small&Mid Cap 100%

Njut av vårvärmen!

2013-04-04
Citera

photo
Aktiv: Jul 2009
2791 inlägg

Hej!

och välkommen tillbaka {#emotions_dlg.s_smile} du har varit saknad.

här är det väl samma snack som innan du lämnade oss tillfälligt.

Ja Japan verkar gå bra ett tag till.

Mer QE verkar påverka allt utom guldet just nu.

2013-04-04
Citera

photo
2953 inlägg

Tack Calle!

Ja, guldaktierna är ena riktiga små sorgebarn.

Ingen väntar sig ngn (åtminstone inte officiell) inflation i västvärlden än på överskådlig tid.

Å andra sidan borde inte aktier kunna bli hur billiga som helst.Men det är farligt att försöka fånga fallande knivar, det vet vi.Och svårt,att försöka pricka in botten på ett tillgångsslag som guld.Det är för många faktorer som styr.

Nu ska jag bort på lunch.Första gången på månader,som jag orkar med ngt sådant.Känns helt underbart!{#emotions_dlg.s_smile}

2013-04-04
Citera

photo
Aktiv: Feb 2007
75 inlägg

Det har stått i tidningar om Japan är det inte dax att dra sig ur då {#emotions_dlg.s_happy}

2013-04-04
Citera

photo
2953 inlägg

Hej Bo!

Jag kanske inte direkt stöder mig så mkt på vad media skriver om Japan,förutom då viktiga makrohändelser som i detta fall ,då man ökar stimulanserna rätt så häftigt.

Om man tittar på FA,så finner man väl aktiernas (fondens) P/B OCH P/E värde på "hyfsade" nivåer.

P/B på 1,0 jfr med 2,5 för Thailand,men 0,8 för EC Ryssland.

P/E 13. Marknaden ska då lita på högre vinster framöver,om ökad export..högre produktion vid starka stimulanser..

Hög inflation,politisk policy osv. spelar in.

Japan har ju nu gått upp väldigt kraftigt från nov.,åtminstone i YEN,men jag hoppas,att det

kan gå upp litet till.Ofta håller en trend i sig längre,än vad man kan tro.

Men visst,placeringar innebär ju alltid en risk. Det går så länge det går.Sedan får man hålla tummarna för,att man hinner bärga det mesta av vinsten.

2013-04-04
Citera

photo
N N
Aktiv: May 2008
1160 inlägg

Nikkei upp 6,5% idag, även med den rejäla Yenförsvagningen finns det lite kvar. Tydligt att man förvänter sig att en tsunami av Q&QE ska skvalpa in pengar på börsen. Gränsfall till osmaklig retorik passar sig väl här, fast placeringen kan vara helt rätt, bara man inte slutar som the greater fool.

Japans Q&QE motsvarar 2-5 gångar (beroende på hur man räknar) det US nu presterar sett i förhållande till GDP. Tror vi det kommer ett motsvar från exportkonkurrenter?  

2013-04-05
Citera

photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

Ja så var Guldaktierna sålda i PPM!

Timing var inget vidare, då det blev förlust på Guldresan.

PPM portföljen hittills i år ligger nu "bara" plus 2%! Var +4% innan Guldaktierna.

Men ligger nu 100% i AMF Kortränta!

Känner inte direkt för att gå in någonstans just nu! Ligger nu kvar på min P-plats!

Personligen är jag ingen stor förespråkare av Guld, då jag mest ser det som ett spekulations objekt! Inte mycket av värde EGENTLIGEN! Som jag ser det!

Jämför med olja, med Nickel, Koppar, majs, vete etc....!

Aktier är ju en helt annan sak, med utdelning och en ev. värdestegring pga P/E tal och förväntningar.

2013-04-05
Citera

photo
2953 inlägg

Hej Ulf!

Måste först och främst tacka för ditt fina stöd de senaste veckorna! Jag har följt era inlägg och är så glad över, att du tagit tag i PPM-tråden.

Jag kommer inte att ta upp den igen,men kommer gärna med "glada tillrop" då och då till dina/era kloka tankar.Önskar ibland,att jag vore lika förståndig i mina placeringar,men man är som man är och det blir som det blir!  ;-)

Som ni förstått är jag en inbiten trendföljare och litet av en gambler,när jag är på det humöret.Denna strategi har gett ett hyfsat bra resultat sedan ca 15 år tillbaka.Men som vi vet, har historiska framgångar (eller tur om man så vill) inget med framtiden att göra.

Jag kör på med min stil och kommer nog att utgöra en tvärtemotstrategi (motvallskärring låter så tråkigt..) mot många kloka här. Bra eller dåligt-ingen aning,men svårt att göra om sig.

"Ränderna går sällan ur..."{#emotions_dlg.s_happy}

Än en gång-VARMT TACK Ulf,Conny,Håkan,Calle,GH,Anders,Eva,Christer och alla ni andra,som sände mig så rara hälsningar! Reser till värme och rehabilitering snart och då ska jag tänka på er och hoppas att vårsolen värmer er här hemma!

2013-04-06
Citera

photo
Aktiv: Feb 2012
27 inlägg

Guld upp 1,82% i går men våran guldfond ppm 305003 verkar samtidigt gått ned 0,38.Det var väl inte positivt direkt.

1 2 3 4 5 6 Nästa Sista Sid 1 av 6

Annons