uttjatat uttryck, men det är faktiskt så när det väl har kommit igång
UPP: det mesta aktieindexrelaterade (OMX, SPY,EEM, SLX,XME,EFA,IWB,IWM,RWR,IEV,EWJ,ILF)
SIDLEDES: råvaror, guld (DBC,DBA,CRB,GLD)
NED: långa statsobligationer (TLT)
RELATIV STYRKA: GDXJ (junior gold mines) XAU/GOLD - ratio är upp.
Kronan är stark mot det mesta.
Vissa varningstecken för börserna i stort har uppkommit: Diff: mellan Smart Money och Dump Money har fallit till minus 20% (dvs. de smarta har betydligt mindre förtroende för börsen än de dumma)
Hausseindex har börjat komma upp på höga nivåer: Andel ovanför 200 dagars snitt för hela NYSE är 80%, över 50-dagars är 87%.
För S&P 500 föll det från 90 till 88% vad gäller 50-dagars snitt samt andel ovanför 200-dagars är höga 83%
VIX är ned kraftigt och befinner sig vid låga 13
Junk Bonds och utdelningsaktier är "yber-populära" (med nollränta på banken så blir det så)
Jag har precis börjat prenumerera på dina tips + PPM och ser fram emot ett spännande år särskilt i guldrelaterat.
Jag har nu köpt GDXJ & Amundi Gold PPM fond och satsat på ren guldspekulation. Guldets höga volatilitet på sistonde har gjort mig dock orolig att guldet kortsiktigt kan sjunka till nya årslägsta. Tror Ni 1625 nivån kan var botten för Guldet i år, eller kan det sjunka ännu lägre, i sådana fall till vilken nivå?
uttjatat uttryck, men det är faktiskt så när det väl har kommit igång
UPP: det mesta aktieindexrelaterade (OMX, SPY,EEM, SLX,XME,EFA,IWB,IWM,RWR,IEV,EWJ,ILF)
SIDLEDES: råvaror, guld (DBC,DBA,CRB,GLD)
NED: långa statsobligationer (TLT)
RELATIV STYRKA: GDXJ (junior gold mines) XAU/GOLD - ratio är upp.
Kronan är stark mot det mesta.
Vissa varningstecken för börserna i stort har uppkommit: Diff: mellan Smart Money och Dump Money har fallit till minus 20% (dvs. de smarta har betydligt mindre förtroende för börsen än de dumma)
Hausseindex har börjat komma upp på höga nivåer: Andel ovanför 200 dagars snitt för hela NYSE är 80%, över 50-dagars är 87%.
För S&P 500 föll det från 90 till 88% vad gäller 50-dagars snitt samt andel ovanför 200-dagars är höga 83%
VIX är ned kraftigt och befinner sig vid låga 13
Junk Bonds och utdelningsaktier är "yber-populära" (med nollränta på banken så blir det så)
Hej Göran,
Tackar för mycket läsvärda tips och krönikor.
Jag har precis börjat prenumerera på dina tips + PPM och ser fram emot ett spännande år särskilt i guldrelaterat.
Jag har nu köpt GDXJ & Amundi Gold PPM fond och satsat på ren guldspekulation. Guldets höga volatilitet på sistonde har gjort mig dock orolig att guldet kortsiktigt kan sjunka till nya årslägsta. Tror Ni 1625 nivån kan var botten för Guldet i år, eller kan det sjunka ännu lägre, i sådana fall till vilken nivå?
Tack igen för dina fullträffliga prognoser!
Hälsningar
Paul Merkel
tack!
har i och för sig inte rek. guld utan GDXJ och Amundi
men det ser u att befinna sig i en bottenprocess
put/call-ratio på 12 mån. högsta i torsdags (samma sak vid bottnarna dec.-11 och juli-12)
sentiment 6% bullish (det var 6% vid majbotten)
tillgångar i RYDEX guldfond ned 20% i år samtidigt som guldaktieindex stigit lite = bullish
Tack för snabbt.
Försöker hitta en bra putt/call ratio på guldet men hittar inget bra.
Vilken GULD put/call-ratio tittar du på, CBOE, GLD P/C? Har du länk?
Hälsningar
Paul
det var ration för GDX-optioner
fick höra det av en inom detta området insatt person
varningsklockorna lyser allt starkare.
insiders säljer som aldrig förr i usa tror att det låg på 95% sälj nu.
dom brukar i och för sig ligga lite före men ändå.
lite starkare T-bonds (TLT) och lite svagare cykliskt stål och liknande, samt även banker
GDXJ visar relativ styrka mot GDX och guld
trenderna på börserna är upp men visst är VIX och put/call låga och hausseindex höga och smart money har lågt "confidence" men inget trendbrott ännu
små börsvarningar från följande objekt:
TLT (långa T-bonds) slutat att falla
guld och dess bolag börjat stiga
tyska DAX slutat stiga
olja upp
koppar slutat stiga
lågt vix
stål och metall bolag slutat stiga
FEB, MAR brukar vara starka månader för metallerna vi får hoppas att det upprepar sig igen.
Dom kan ju inte lagga hur länge som helst?
Annars talar allt för en större nedgång inom dom kommande 6 månaderna.
insiders säljer, amatörer och småsparare köper. lågt vix, krigsrubrikerna har så smått börjat vändas till att " nu vänder det"
go guld
"go east young man"
Logga in för att svara på detta foruminlägg!