VECKA 21
Fredag
23
Maj
BT-annons

1 2 Nästa Sista Sid 1 av 2
  • Forum > Fria Marknaden > Filosofiska klubben > Economics
13 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Christer Larsson
Economics
2012-09-29
Citera

photo
Aktiv: Nov 2011
96 inlägg

Jag lärde mig tidigt i livet att generalisera alltid är fel. Sänkta skatter är inte alltid bra men om de är bland de högsta i världen är det sannolikt korrekt.

Att skatter alltid är för höga tycker väl de flesta. Men i länder som Saudi och Quatar är de noll. Lever de i paradiset? och är det uthålligt? nej självklart icke !

I Andorra, Gibraltar,Lichtenstein m.fl. länder är flera skatter mycket lägre än i övriga Europa. Det skapar problem i sig. Skatter bör därför anpassas också till sina grannar.

Fastighetskatten är ett rött skynke för många, ungefär som Muhammedteckningar för muslimer.

Alla skatter bör vara "lagom" och internationellt anpassade för att fungera.

Vi måste se till landets konkurrenskraft och folks möjlighet att finna sysselsättning. Är alltför många arbetslösa måste skatter höjas för att bibehålla samma välfärd. Då är det inte vettigt att höja skatten på arbete.

Är det för dyrt att anställa personal måste arbetskraftskatter sänkas och andra skatter höjas hur impopulära dessa än må vara om samhället ska fungera optimalt.

Skatt på stora båtmotorer , fastighetskatt, förmögenhetsskatt, moms och arvsskatt är bättre än att ha fler av våra medmänniskor och medborgare arbetslösa.

Sänkt arbetsgivareavgift i småföretag skulle vara det allra viktigaste för att minska arbetslösheten i Sverige och i andra högskatteländer.

2012-09-29
Citera

photo
Aktiv: Dec 2009
287 inlägg

"Skatt på stora båtmotorer , fastighetskatt, förmögenhetsskatt, moms och arvsskatt är bättre än att ha fler av våra medmänniskor och medborgare arbetslösa."

Allt det du räknar upp är helt sjuka skatter eftersom det bestraffar de som har sparat istället för att bränna pengarna på Thailandsresor.

Förbjud resor med flygplan efytersom det smutsar ner mer än vilken båtmotor som helst.

2012-09-29
Citera

photo
Aktiv: Jan 2011
29 inlägg

"Lagom" enligt vem?

När är "alltför många" arbetslösa? Det är subjektivt och helt beroende på vem du frågar.

När är det "för dyrt" att anställa? Det är subjektivt och helt beroende på vem du frågar.

När du blir diktator blir det skatt på "stora båtmotorer". Ok. Det är ungefär lika omotiverat som det nuvarande skattesystemet. Redigerar: Finns det redan? Jag borde bli förvånad men...

Pilla inte på detaljerna, eller vem det skall vara mest orättvist för. Fixa grundproblemet.

2012-09-29
Citera

photo
96 inlägg

som sagt vissa skatter är som muhammedteckningar.

Varför är husvagnsskatt eller motorcykelskatt mer logiskt än skatt på monsterbåtar ?

Vi har ju t.o.m  haft hundskatt som nu visserligen är bortagen liksom spegelskatt och skatt på storleken på fönsterutorna. Man kan beskatta allt eller inget men på något sätt måste skatten tas in.

Varför är det mer rätt att beskatta läraren som åker motorcykel till jobbet än miljardären som har en monsteryacht? vad är logiken ? vilket slösar mest olja och smutsar ner mest , en motorcykel på 50 hk eller en monsterbåt på 2x500 hk?

Varför är det mer rätt att beskatta någon som arbetar och drar in till välfärden än någon som vunnit på lotto och sitter i sin feta lyxvilla? Vad är viktigast för samhället?

På detta forum är sannolikt de flesta överens om att skatterna totalt sätt är för höga på arbete och även totalt alla skatter inkluderat. De borde kanske ner ytterligare 7-8 % för att vara nere på Euro-nivå. Jag ser gärna högre lyxskatter för att istället sänka skatten på arbete och lyckas rädda fler från arbetslöshetens käftar.

2012-09-29
Citera

photo
96 inlägg

och Peter vad är lagom? ja inte är det att ha 64% löneskatter som Sverige har på en normal arbetarinkomst inklusive den del du ser på lönebeskedet och arbetsgivargift.

och har du en bra lön så kan du lägga på 10 eller 20 % ytterligare skatt på din inkomst i form av progressiv kommunal pluss statlig skatt.

Arbetsgivargiften borde halveras då skulle det bli en "lagom" skatt på arbete. Och företag skulle därmed få lättare at ta in fler folk. Att lägga sin verksamhet i Sverige skulle bli intressantare i vår alltmer konkurrensutsatta värld.

Med den allt starkare kronan så kommer regeringen att tvingas till detta utan min inblandning. Annars hotar verklig massarbetslöshet också Sverige.

2012-09-30
Citera

user_photo
Aktiv: Nov 2008
535 inlägg

Det är ett rätt ohederligt sätt att jämföra ifrågasättande av skatt med islamister och deras Mohammed. Det ena är en ideologisk sagofigur det andra är stöld av enskildas tillgångar (på gränsen till väpnat rån). I det senare fallet finns det en legitim rätt att reagera. Det är lika fel att beskatta läraren med sin MC som det är att beskatta miljadären med sin lyxyacht. 

För övrigt kommer det in mkt lite i skatt på sådana saker som förmögenhetsskatt och liknande (det dränerade dock nationen på kapital). Vad stora båtar skulle dra in vågar jag knappt tänka på. Det är inte intäktssidan som behöver ökas, det är utgiftssidan som behöver minskas. 

img

2012-09-30
Citera

photo
3173 inlägg

"Det är inte intäktssidan som behöver ökas, det är utgiftssidan som behöver minskas."

Enkelt att minska utgifterna vi tar bara bort allt som betalas med offentliga medel så kan alla slippa betala skatt.

Problem solved. 

2012-10-01
Citera

photo
Aktiv: Dec 2009
287 inlägg

"Enkelt att minska utgifterna vi tar bara bort allt som betalas med offentliga medel så kan alla slippa betala skatt."

Jobbar du inom det offentliga?

Jag har jobbat hela livet inom det privata förutom några år.

Kunde konstatera att det finns många inom det offentliga som inte vet vad arbeta är.

Tror att ca 50% av de offentliganställda skulle kunna skäras bort utan vidare.

Stor offenlig sektor är en grogrund för mygel. Se bara hur det fungerar i sosse göte(mute)borg.

Inför tjänstemannansvaret igen, det som Palme tog bort.

2012-10-01
Citera

photo
3173 inlägg

"Jobbar du inom det offentliga?"

Nej men gjorde det när jag var yngre och då jag verkat i samma yrke privat kan jag  konstatera där var ingen skillnad vare sig lönemässigt eller hur arbetet utfördes.

Gör skatt frivilligt och låt de som vill betala skatt kryssa i en blankett där de anger vad de vill skattepengarna de betalar in skall gå till det ger mest frihet sedan får munnen rättas efter matsäcken.

2012-10-01
Citera

user_photo
535 inlägg

"Gör skatt frivilligt och låt de som vill betala skatt kryssa i en blankett där de anger vad de vill skattepengarna de betalar in skall gå till det ger mest frihet sedan får munnen rättas efter matsäcken."

Det vore ett mycket intressant experiment! Hur mycket skulle folk betala in? Vad skulle få mest kryss? Vilka skulle visa sig betala? (kan ju vara så att detta skulle bjuda på en del överraskningar ;)

2012-10-01
Citera

photo
96 inlägg

Staten spenderar ca 800 miljarder om året dvs nästan dubbelt så mycket som man får in på arbetsgivaravgifterna. Om vi leker med tanken att den halveras dvs sänks till 200 miljarder så måste vi ta bort kostnader motsvarande statsbidragen till kommunerna, universiteten och sjukvården. för de andra 600 miljarderna får vi administration, vägar, rättsväsende, pensjoner och bistånd.

Enbart sjuka, handikappade och pensionärer kostar en bit över 200 miljarder dvs mer än en fjärdedel av statsbudgeten..

Så vad ska kapas ? risken är nog att precis som i Grekland och Spanien så blir det sjuka, handikappade och pensionärer som blir de stora förlorarna vid neddragningar. De kan ju inte försvara sig...

1 2 Nästa Sista Sid 1 av 2

Annons