VECKA 20
Fredag
16
Maj
BT-annons

• Forum > Handelsinstrument > Allmänt > Små positioner
9 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Klas Hedblom
Små positioner
2012-06-22
Citera

photo
Aktiv: Feb 2006
536 inlägg

Hej

Ibland när jag vill ta en position slutar det med att jag avstår den eftersom jag inte kan hålla 2% regeln trots en rimlig stop nivå. Detta beror förstås dels på för litet kapital men om jag ändå vill ta positionen OCH hålla en rimlig risknivå vilket instrument är bäst?

Jag tänker främst på om det finns något sätt att ta en mindre position än exempelvis minis?

Glad midsommar!

2012-06-22
Citera

photo
Aktiv: Jan 2011
29 inlägg

CFDer är väl kända för att vara ett instrument för just detta, men det varierar mellan underliggande kontrakt. Tex för AvaFx EUR så är hävstången på Silver 50ggr, lot size 100 så en 3 ATR (dagsgraf) stop blir *raderat* så behöver du 4 672 500 SEK (fel) :-\. 

Redigerar: Äh. Jag räknar som en klant. Man behöver inte ta hänsyn till hävstången ur dethär perspektivet då ditt saldo kommer röra sig som de kontrollerade instrumenten (i dethär fallet min 100 Silver per lot). Och 3 ATR silver är 1869 SEK och för att det skall vara 2% krävs 93 450 SEK.

I EURUSD är lot size 1000 och 3 ATR 928 SEK och det är 2% av 46 410 SEK.

Lot size i CFDer gör att det inte går att ta lika liten risk som med tex aktier.

MiniLong/Short är ett annat sätt där man kan ta betydligt mindre positioner.

2012-06-29
Citera

photo
Aktiv: Feb 2006
536 inlägg

Tack för din kommentar Peter!

Jag har handlat terminer och CFDs men inte minis än så länge. Ska nog kolla lite på det och se hur risksituationen ser ut.

Någon mer som har några erfarenheter att dela med sig? Jag är ju intresserad av råvaror, valutor, index och aktier.

2012-07-05
Citera

user_photo
Aktiv: Jul 2008
424 inlägg

Min erfarenhet av minisar är at prissättningen "känns" mycket mystisk ibland. Handla bara i de med hög omsättning! Var noga med riskhanteringen, stoploss, breakeven mm i minisar eftersom hävstången ger en del snabba rörelser som man måste vara 100% förberedd på. Har du inte verktyg / stöd för detta och inte kan bevaka kurser kontinuerligt så avstå, eller testa och bli bränd ;(

Ligger du fel i en mini och det börjar barka åt fel håll är det absolut viktigaste att följa din strategi/riskhantering och verkligen sälja! Aktier kan dippa procent hit och dit men i en mini kan det handla om 100% förlust som redan vet. Har själv suttit och svettats när lösen kursen börjar närma sig Stoploss-nivån men också klappat mig på magen flera ggr när det går åt rätt håll och man säljer av allteftersom kursen drar iväg och drar iväg och drar iväg :P

Lucka till!

2012-07-05
Citera

user_photo
Aktiv: Jul 2008
424 inlägg

Glömde...enligt mig bör du inte placera i minisar på lång sikt. Dagar till ett par veckor max anser jag och det har funkat bäst för mig.

Någon expoert här kan förklara varför det inte är optimalt att äga en mini på längre sikt. 

Kolla in RBS sida med minisar, där kan du också leka med tidsvärden och underliggande kurs för att se hur det påverkar aktuell mini. Intressant eftersom det ger dig en direkt återkoppling på vad som kan ske med din investering utan strategi och stop loss t ex.

http://markets.rbsbank.se/R%C3%A5varor/Silver-MINI-Long/NL0009629252 (till höger mini-future kalkylator)

Återigen lucka till..

2012-07-05
Citera

photo
29 inlägg

På en mini betalar du ränta (finansieringsnivån ändras varje dag) vilket man även gör på CFDer, vilket gör dem mindre lämpliga för långtidsinnehav. Och (normala) stoplossar fugerar inte på tex Avanza (de har sagt att de skall fixa det, men jag har inte hört något) om inga avslut görs. Så man måste också ha turen att hitta en mini som har samma stopout-nivå som du vill ha stoplossen på.

2012-07-06
Citera

photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Ja det är ett aber man inte kan lägga stop/loss hos nätmäklaren men det kanske beror på att t ex RBS är motpart vid en affär?

Jag brukar inte ligga särkilt länge på minifutures men har sett en graf där de jämförde Bear/Bull, minifutures och underliggande vara för dessa och där var minin klart bäst att använda då bear/bull halkade efter rätt rejält när kursen låg och skvalpade upp&ned.

Har inte märkt något negativt med deras avgift vilket då kanske beror det sällan handlar om mer än någon vecka när jag har position.

Idag har jag skissat på köpa en minishort socker då jag gillade pinbaren som blev vid fib 50%-62%  Den ger en naturlig stopp strax ovanför svansen och jag tänkte testa ta position 38%-50% upp från botten på ljuset.

Vi får hoppas de får sin monsun så priset går i "rätt" riktning ;)

img

2012-07-06
Citera

photo
29 inlägg

Man kan lägga en stoploss, men den triggas inte om inte någon annan gör ett avslut på instrumentet. SIP och Avanza säger att de skall sammarbeta och trigga stoplossar när värdet på minin ändras, men, som sagt, jag har inte hört någonting om det än.

Jag tycker minis är bland de bästa hävstångsinstrumenten (bortsett från CFDer) eftersom det är mindre "magi" i minis än i turbowarranter och speciellt bull/bear. Det är bara en finansieringsnivå och en stoploss, och du kan aldrig bli av med mer än 100%.

2012-07-06
Citera

photo
3173 inlägg

Vad nu sover de hos RBS?

Priset på socker var över min entre men ändå gjordes inget avslut?

Nåja kanske stiger det så jag blir utstoppad strax efter jag tagit entre vi får se det går nya tåg.

2012-07-07
Citera

photo
3173 inlägg

Blev ingen minishrt socker till mig kanske turligt nog då den steg senare på kvällen?

Nåväl just den entren behöver bekräftas innan jag gör ett nytt försök. Många artiklar om dålig skörd etc så här är det match FA mot TA(+lite uppsnappat ewt oxå) ;)

Där är även en kanal handla efter vilket flera andra råvaror har oxå.

Annons