Börs ner 10% vix upp 100%. Avanza har ju bull vix x2 vilket innebär 200%. Börs ner 30% som någon nyss nämnde i en annan tråd här, bull vix x2 upp (törs inte spekulera i detta).
Och haken till att inte köpa vxx, bull vix x1 eller x2 är?
det är många som känner till att börsen kan fortsätta upp vid ett VIX under 15 (framförallt under långa tillväxtperioder som 1982-2000)
dock mindre chans eller skall vi säga större risk ju lägre VIX blir (tex. under 10 december 2006, dock var det ett halvår kvar på börsuppgången den gången)
VIX är i vilket fall en bra indikator att ta i beaktande
Dagsläget:
Det börjar skaka till vad gäller bredden eller deltagandegraden i uppgången.
cykliskt, guldaktier ned och som sagt den långa räntan upp med dollarn, Kinas aktieindex ser lite rekylmässigt ut.
Stefan, såg en tänkbar förklaring igår om att VIX gick ner sig pga av tomma positioner, dvs att dessa viktades med i indexet. Därav en plunge ner. Sedan en allmän reflektion på VIX-index: Det är väldigt sällan man ser att den toppar neråt, ger utbrott ner, utan istället planar ut under en längre tid.
Tack för svaret Torbjörn. Tycker mig ha sett det du nämner om "utan en klar trend" i silver och guld. Värdet liksom urholkas med tiden. Överhuvudtaget måste rörelsen ske i stort sett direkt i instrument som bull x1, x2, x3 osv annars är man snart i problem. Nu förväntar jag mig dock en rörelse upp i vix och ner på börsen så jag har redan köpt. Händer inte det jag förväntat, så får jag stå mitt kast.
Är 13,76 vår nya vix lägsta? Jag säger frortfarande att vi kan nå 10 och AAPL 720. Det handlar bara om hur hårt vi vill dra det innan ..............._-?1!,..
Det skrivs mycket om VIX och det varnas flitigt bland experterna för dess "farligt" låga nivå.
I dagens adrenalinstinna daytradervärld verkar grafer längre än ett par år bakåt i tiden vara helt irrelevanta.
Nedan två grafer som visar börutvecklingen med VIX i ett längre perspektiv.
Nästa gång ni hör någon varna för VIX låga nivå, och vill vara lite elak, kan ni ju roa er med att fråga:
- Du menar alltså i jämförelse med perioden 1992-1996 och 2005-2007...?
Jag gissar att svaret blir .... "svävande"
1 oktober 2011 vix 45 vid börsbotten efter en rejäl börsnedgång
14 mars 2012 vix 14 efter en rejäl börsuppgång
Att VIX toppar före börsuppgångar och bottnar före nedgångar vet alla.
Det många däremot inte vet är att börsen kan fortsätta gå upp under långa perioder med VIX under 15.
Poängen var att visa att det avgörande är riktningen, inte nivån, vilket jag med ovan grafer hoppades att med korvspadets klarhet tydliggöra.
Eller anser du att graferna har fel?
Mellan tumme och pekfinger innebär vix alltså;
Börs ner 10% vix upp 100%. Avanza har ju bull vix x2 vilket innebär 200%. Börs ner 30% som någon nyss nämnde i en annan tråd här, bull vix x2 upp (törs inte spekulera i detta).
Och haken till att inte köpa vxx, bull vix x1 eller x2 är?
det är många som känner till att börsen kan fortsätta upp vid ett VIX under 15 (framförallt under långa tillväxtperioder som 1982-2000)
dock mindre chans eller skall vi säga större risk ju lägre VIX blir (tex. under 10 december 2006, dock var det ett halvår kvar på börsuppgången den gången)
VIX är i vilket fall en bra indikator att ta i beaktande
Dagsläget:
Det börjar skaka till vad gäller bredden eller deltagandegraden i uppgången.
cykliskt, guldaktier ned och som sagt den långa räntan upp med dollarn, Kinas aktieindex ser lite rekylmässigt ut.
Stefan, såg en tänkbar förklaring igår om att VIX gick ner sig pga av tomma positioner, dvs att dessa viktades med i indexet. Därav en plunge ner. Sedan en allmän reflektion på VIX-index: Det är väldigt sällan man ser att den toppar neråt, ger utbrott ner, utan istället planar ut under en längre tid.
"Och haken till att inte köpa vxx, bull vix x1 eller x2 är?"
Utan en klar trend uppåt kommer VXX och bull VIX x2 att äta upp dina pengar tack vara just volatilitet (tänk på a VIX är mycket volatil i sig självt).
Uöver förvaltningsavgiften kommer x1 antagligen tappa värde vid varje terminsrullning.
Eller: "Det finns inga gratis luncher"
Eller: "Om något verkar vara för bra för att vara sant, så är det nog inte sant heller"
Tack för svaret Torbjörn. Tycker mig ha sett det du nämner om "utan en klar trend" i silver och guld. Värdet liksom urholkas med tiden. Överhuvudtaget måste rörelsen ske i stort sett direkt i instrument som bull x1, x2, x3 osv annars är man snart i problem. Nu förväntar jag mig dock en rörelse upp i vix och ner på börsen så jag har redan köpt. Händer inte det jag förväntat, så får jag stå mitt kast.
VXX ner 8,3% för veckan. Nej nu tar vi helg, trevlig helg på er!
Är 13,76 vår nya vix lägsta? Jag säger frortfarande att vi kan nå 10 och AAPL 720. Det handlar bara om hur hårt vi vill dra det innan ..............._-?1!,..
Logga in för att svara på detta foruminlägg!