VECKA 24
Torsdag
11
Juni
BT-annons

1 2 3 Nästa Sista Sid 1 av 3
  • Forum > Marknader > Aktier > NEDREKYL PÅ G
26 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Göran Högberg
NEDREKYL PÅ G
2012-02-22
Citera

user_photo
Aktiv: Jun 2007
5673 inlägg

Ser ut som om nedrekylen har startat.

En förändring av fundamenta syns ofta inte förän 1/3 in i trenden, är en god generell observation.

2012-02-23
Citera

photo
Aktiv:
Ja.... många, många varningsklockor ringer. "Alla" TA indikatorer och analytiker varnar för en nedgång just nu.

Det enda som gör mig en aning fundersam är att en nedgång nästan börjar bli för uppenbar för att realiseras. När det verkar vara enkelt att tjäna pengar på börsen har det en irriterande tendens att inte bli så.

Men, då du sannolikt får rätt Göran, har jag 3 frågor till dig:

Om Grekland går i konken de närmaste veckorna behöver man ju inte direkt fundera ihjäl sig över vad som kommer hända. 

Om vi därför för spänningens skull antar det "omöjliga"; att Grekland mot förmodan lyckas fixa alla krav fram till månadsskiftet och får sina pengar, samt att LTRO i det läget inte behövs för att täppa de bankhål en Grekisk default kommer resultera i.

I det läget, dvs Grekland får sina pengar:

1. Tror du fortfarande på en rekyl?

a. Ja

b. Nej

2. Om Ja, hur ser du på nedrekylens storlek?

Om vi utgår från att rekylen har startat

a. En lilling på runt 5% mot 1060 snåret?

b. En lite mer anständig på 8-10% runtikring 1020?

c. Eller skall vi ner till "källaren" mot 940 eller ännu längre?

3. Hur ser du på nedrekylens varaktighet?

a. Max en månad

b. 1-3 månader

c. Längre

Jag tror många mindre investerare just nu tar det säkra framför det osäkra och lättar på eller säljer sin aktieportfölj. 

Det större kapitalförvaltarna verkar däremot mest ägna sig åt kortsiktig daytrading inom en väldefinierad tradingrange till stor del styrd av EUR/USD kursrörelser.

Jag tror därför vi kommer se en nyhetsstyrd handel med snabba kast inom intervallet 1080/85-1110/15 fram till dess vi ser mer tydliga signaler på om Grekland verkar klara alla krav eller inte.

Jag är fortfarande 100% lång.

Min första exitnivå inträffar om någon form av konkret fundamentalt stöd för en rejäl nedgång kan verifieras.

Min andra exitnivå är stängning under 1085 kombinerat med stark fundamental indikation på rejäl nedgång.

Min tredje exitnivå är stängning under 1080, oavsett fundamenta.

Av en ren "slump" vände f.ö. OMX igår nästan exakt på topp-25p för jag tror 6-7e gången i rad.

Men, om jag skulle ge någon annan råd, så skulle detta likt Görans vara:

Ta det säkra framför det osäkra och sälj till dess framtiden klarnat!

2012-02-23
Citera

photo
Aktiv: Feb 2009
2053 inlägg

Sp500 på väg till minst 1390 och guldet 1850 eller 1930 om inget oväntat händer.

2012-02-23
Citera

user_photo
5673 inlägg

kanske guld men osannolikt med SP

2012-02-23
Citera

user_photo
5673 inlägg

Stefan: Mindre nedrekyl på börserna oavsett Greklands göranden och låtanden.

För första gången sedan 1827 går de inte i konkurs öppet och ärligt.

"De vise" i europa har fixat ihop ett nytt "deal" för att hålla sanningen borta. Grekland erhåller istället en "fix" för 15:e gången...

Mycket riskabelt att ligga 100% long nu!

Titta på cykliskt (SLX tex. fin nedrekyl) Det kanske blir köpläge på den om ett par veckor istället för guldaktier (vilka precis satt igång en upprekyl)

Vi justerar seglen efter vindarna.

"Life is what happens while you are busy making other plans" (John Lennon)

2012-02-23
Citera

photo
Aktiv: Jul 2009
2791 inlägg

Fast jag gått ur nästan allt tror jag inte på någon större sättning i närtid. En rekyl är nog trolig men hur stor den blir är bara löjligt att försöka gissa.

Tror att 2012 blir ett pluss år i vilket fall som helst. kom ihåg att det är val i USA.

Om det kommer en större dipp. så är det bara att tacka och ta emot. Men inget jag skulle betta på...

2012-02-23
Citera

user_photo
5673 inlägg

på kort sikt uppvisar börsen svaghetstecken

spy

russel 2000

omx

bredden

broker-dealers

bankindex

emerging markets

finanssektorn i europa

abb

dow transport

slx

läkemedel

utilities

usd,bonds,put/call är något starkare

2012-02-23
Citera

photo
Aktiv:
Tack för input Göran,

Jag håller med om att börserna visar svaghet just nu. Jag tror det beror på att vi befinner oss i ett väntläge där det primärt är kortsiktig daytrading som bedrivs och inga vill satsa några större slantar innan framtiden blivit mer tydlig

Så jag håller mig nog ändå till mina principer (sälja först efter trenden brutits) och mina SL då det funkat bra förut.

I det bästa scenariot ser jag en potentiell spik driven av en kombination av Greklösning, LTRO och Euroshort squeeze. Den resan vill jag vara med och surfa på från början om ingen större dipp indikeras.

Mindre rekyler jag jag övervintra. Det är de stora +10% jag vill undvika.

Måhända funderar jag kanske lite väl mycket över både det ena och det andra, men att sälja baserat på gissningar om börsens framtid har jag slutat med.

En intressant studie över hur "de stora" gissade att börsen skulle utvecklas fr.o.m. i höstas bekräftar min tes att det är omöjligt att tro sig veta börsens utveckling i förväg. Även för de bästa.

http://www.businessinsider.com/the-idiot-maker-rally-a-monster-market-surge-is-making-these-folks-look-like-fools-2012-2

2012-02-23
Citera

user_photo
5673 inlägg

jo jag läste den i morse

prognoser är en sak, strategi en annan

kom ihåg maj 2010 - 11% på en vecka, du hinner inte gå ur på en sådan

och silver förra våren (var inte du med där föresten, hann du gå ur då?)

2012-02-23
Citera

photo
Aktiv:
Jag handlar bara OMX30 aktier. Den senaste tiden mest cykliskt. Kul i uppgång; magsaftsfrätande i nedgång.

Inga konstiga instrument, hävstänger, optioner eller annat komplicerat. Aldrig belåning. Inte heller metaller, valutor eller råvaror. Inte ens blankning.

Tråkigt men tryggt tuffande har gett ca +50%/år sedan 2009, trots en och annan rejäl dikeskörning.

He bar´ å´ åk {#emotions_dlg.s_smile}

2012-02-23
Citera

user_photo
5673 inlägg

grattis!

det var någon annan på forum som var perma bull på silver, om han läser detta skulle det vara kul att höra när han gick ur?

när går du ur SSAB eller Sandvik? SSAB redan ned 15% från toppen?

1 2 3 Nästa Sista Sid 1 av 3

Annons