EUR/USD har precis brutit ur Wedgen och ett flertal TA indikatorer visar positiv divergens, men inget är säkert för det.
Börsernas positiva korrelation med EUR/USD har sedan mitten december varit svagare än normalt. Detta händer emellanåt. Frågan är om det är en tillfällig "normal" anomali eller ett trendbrott?
En sak är säker. Den enorma mängd kontrakt som kortar Euron måste förr eller senare lösas in. Än så länge har inte detta hänt.
Ett osäkerhtesmoln som om det blåses bort kan bli en potentiell trigger är att en överenskommelse träffas kring den Grekiska skulden (PSI), och att den blir positivt bemött. Jag tror inga större rörelser sker innan vi vet utgången.
Ovan upplägg för ett potentiellt framtida positivt börsscenario återigen förutsatt att Kreken kommer överens med kreditorerna, samt att denna överenskommelse mottas positivt.
Om ingen överenskommelse träffas under helgen väntar nog en korrigering nästa vecka.
"The representatives of Greece's private creditors have left Athens and debt swap talks will continue over the phone during the weekend, sources close to the negotiations said, adding that it was unlikely that a deal would be clinched before next week."
Håller med om att en utskakning skulle vara nyttig.
Till nyheten. Ursprungskällan var Reuters, inte Grekisk, lustigt nog. Reuters har på sistone publicerat flera felaktiga rykten från "källor nära förhandlingar", eller feltolkat händelseförlopp.
Om herrar Dallara and Lemierre smitit iväg från Athen kan det ha fler orsaker än att förhandlingarna brutit ihop. Tex att ett avtal är i hamn, ivarjefall klar med Grekerna, men måste slutförhandlas eller skrivas under av annan part.
Att dom skulle ge upp förhandlingarna med en dag till godo då det är så viktigt att nå en överenskommelse innan Måndag är inte likt erfarna förhandlare.
Säg att en polare till en helgvikarie på Reuters såg herrarna på flygplatsen, lägg till lite nyhetskreativa spekulationer och vips har man scoopet.
Jag vet. En överdrivet positiv tolkning av mig, men det ligger i min natur.
Man blir förvisso inte så mycket klokare av att spekulera, men det rätt kul.
Kommer historien upprepa sig?
http://advisorperspectives.com/dshort/charts/large.html?guest/2012/Chris-Kimble-eurowedges500ralliesareyoukiddingjan18.gif
EUR/USD har precis brutit ur Wedgen och ett flertal TA indikatorer visar positiv divergens, men inget är säkert för det.
Börsernas positiva korrelation med EUR/USD har sedan mitten december varit svagare än normalt. Detta händer emellanåt. Frågan är om det är en tillfällig "normal" anomali eller ett trendbrott?
En sak är säker. Den enorma mängd kontrakt som kortar Euron måste förr eller senare lösas in. Än så länge har inte detta hänt.
Ett osäkerhtesmoln som om det blåses bort kan bli en potentiell trigger är att en överenskommelse träffas kring den Grekiska skulden (PSI), och att den blir positivt bemött. Jag tror inga större rörelser sker innan vi vet utgången.
Reuters sammanfattar Grekförhandlingarna:
http://www.reuters.com/article/2012/01/19/us-greece-debt-idUSTRE80H04P20120119?feedType=RSS&feedName=businessNews&utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+reuters%2FbusinessNews+%28News+%2F+US+%2F+Business+News%29
Ett intressant läge, eller hur!
Vem som blir jätten Dum-Dum i denna saga återstår att se; Bulls eller Bears?
Eurokortningen bara ökar
Om man gräver lite djupare i
http://www.cftc.gov/OCE/WEB/euro_fx.htm
är det intressant att notera
1. Den extrema skillnaden mellan Commercials (lång Euro) och Non-Commercials (kort Euro).
2. Att de största NC handlarna började minska sin kortning runt årsskiftet.
3. Att jämföra tidigare extrema lägen i Eurokortning med börsen; slutet 2008, början 2010 och 2011.
Commercials definieras som import/exportföretag som köper valutor för att hedga valutasvängningar i sin affärsverksamhet.
Non-Commercials är företag som enbart ägnar sig åt valutaspekulation, typ Hedgefonder och andra gamar.
Snipp, snapp, snut - när tar denna saga slut?
T-bonds uppvisar cykliskt ytterläge, samt ökad kortning
http://www.mcoscillator.com/learning_center/weekly_chart/bonds_turning_down_from_top_of_channel/
"So the big smart-money traders are betting on a euro rebound and a T-Bond selloff"
Rida, rida ranka, tänker inte blanka (EURO & aktier)
Ovan upplägg för ett potentiellt framtida positivt börsscenario återigen förutsatt att Kreken kommer överens med kreditorerna, samt att denna överenskommelse mottas positivt.
Om ingen överenskommelse träffas under helgen väntar nog en korrigering nästa vecka.
Senaste nytt:
http://www.cnbc.com/id/46064939
Var det Sundqvist som bor i Argentina?
I så fall läste jag om ett häftigt ställe i norra delarna "Estancia Cafayete"
Om du har vägarna förbi där kan du ju alltid kolla in det och rapportera?
BULL/BEAR diff: nu höga 32 punkter. Detta har skett sju gånger senaste sju åren varav sex gånger ledde till en kraftig rekyl ned.
December 2010 är undantaget. Troligtvis pga. all likviditetsinpumpning.
Jag föreslår att ni placerar ut snävast möjliga stoppar.
Put/call vände upp i natt från en mycket låg nivå. VIX nere runt 18
La Estancia de Cafayete
- Sybariternas Shangrila
"The creators of La Estancia de Cafayate have an overriding and shared belief in living a life worth living....."
- My kind of place!
Därmed utökades min Bucket List med en punkt.
jolly good!
spännande att höra om du åker dit och tar en titt?
Jag är konstigrt nog medveten jag inte drar ned applånder med mina kommen´tarer,'
Nuff about that tink banksters got some shorttime upside.
Köpte Nordera vid 56:- tänkrt m,ig stoppern 52:
SWer nmed krokodiltårer Elux avanserar men men man kan bara försöka,
Illa, om ryktet stämmer
http://www.athensnews.gr/portal/11/52471
"The representatives of Greece's private creditors have left Athens and debt swap talks will continue over the phone during the weekend, sources close to the negotiations said, adding that it was unlikely that a deal would be clinched before next week."
kanske leder till en liten utskakning
inte skett någon sådan sedan 4-9 januari
den behövs för nytt köpläge
därefter bör VIX pressas ned de sista punkterna från 18 till 15 och börsen flyga upp de sista procenten i en "blow off"
Håller med om att en utskakning skulle vara nyttig.
Till nyheten. Ursprungskällan var Reuters, inte Grekisk, lustigt nog. Reuters har på sistone publicerat flera felaktiga rykten från "källor nära förhandlingar", eller feltolkat händelseförlopp.
Om herrar Dallara and Lemierre smitit iväg från Athen kan det ha fler orsaker än att förhandlingarna brutit ihop. Tex att ett avtal är i hamn, ivarjefall klar med Grekerna, men måste slutförhandlas eller skrivas under av annan part.
Att dom skulle ge upp förhandlingarna med en dag till godo då det är så viktigt att nå en överenskommelse innan Måndag är inte likt erfarna förhandlare.
Säg att en polare till en helgvikarie på Reuters såg herrarna på flygplatsen, lägg till lite nyhetskreativa spekulationer och vips har man scoopet.
Jag vet. En överdrivet positiv tolkning av mig, men det ligger i min natur.
Man blir förvisso inte så mycket klokare av att spekulera, men det rätt kul.
Fortsättning foljer.....
Logga in för att svara på detta foruminlägg!