VECKA 17
Fredag
26
April
BT-annons

1 2 Nästa Sista Sid 1 av 2
  • Forum > Marknader > Aktier > Någon som har info/åsikter bjuda på
19 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Nisse Blockchain
Någon som har info/åsikter bjuda på
2019-06-08
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Finska Uponor https://www.uponor.com/ fångade mitt intresse men det fanns inte mycket lära om bolaget med mindre man kan förstå yxi-taxi vilket inte jag gör.

 

Någon som kan hjälpa till med åsikter eller annan info?

 

Av det lilla jag förstår har de fått städa ut delar av sitt företag de senare åren och i skandinavien minskar efterfrågan. Bolaget ser inte helt tokigt ut även om jag inser där finns nedsida.

 

Aktien har på kort tid störtat ca 50% så något ogillas av "marknaden"  En titt i grafen säger mig vi kan satt en om inte annat temporär botten vid ca 8 euro men chans åka uppåt till hygglig RR om vi får en positiv börs den närmaste tiden kolla själva och gör er egen bedömning.

 

img

 

Gjorde en av de där enklare linjära prognoserna med historiska resultat och får på 5 år in i framtiden då i euro 14:80 på uppsidan och 7:70 på nedsidan.

 
 
 
 
2019-06-08
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2013
1040 inlägg

Nisse.

Plastföretaget Uponor kan säkerligen vara bra långsiktigt. Plastledningar är dessutom det mest miljövänliga som finns tillgängligt.

Hållbarhet säkerligen 100 år plus.

Plast är en miljövänligt bra investering för alla kommuner som behöver byta ut föråldrade ledningsnät till något bättre miljömässigt.

Bra tänk Nisse.     

 
2019-06-08
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Låter nästan som köp på Uponor säkra stålar de närmsta 100 åren!laughing

 

100 år är ca 20-40 år längre än galv och gjutjärnsledning

 
 
 
 
2019-06-11
Citera
 
photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

Uponor..Delar ut utdelning två ggr per år. DA vid nuv. kurs: 5,5%! Godkänt...och är sannolikt ett bra företag som tyffar på i ur och skur. Infrastruktur etc behövs ju alltid.

Men gissar att Nisse vill trejda aktien, och göra sig en hacka på en kursuppgång? Där kan jag inte råda..

Jag har påbörjat bygget på min utdelnings portfölj...passade på nu i dippen. Har bla fem Inv. Bolag: Sampo i Finland. Latour, Investor, Kinnevik, Industrivärden. Samt: Telia, Nordea, Swedbank, Nobina, Fortum. Och en skvätt i ETF Xact högutdelande. Svenska aktier i en ISK..utländska i KF. 

Ska i sommar kika på lite mer bredd..vill ha något i Norge...kanske även Buffets super Investmentbolag, även om han inte delar ut, så blir det värdestegring. Man kan ju sälja av några aktier OM man vill ha "utdelning"...lite bökigare, men det går ju.

https://investors.uponor.com/news-downloads/ir-news/interim-report-january-aeur-march-2019-restructuring-supported-development-in-europe-aeur-demand-was-weaker-in-north-america

 

 
2019-06-11
Citera
 
photo
Aktiv: Dec 2009
287 inlägg

Utdelningar....

För mig betyder värdet på depån mest...

Thomas var finns dina 100 åriga plaströr...

Låter farligt att sälja produkter som inte hehöver bytas..

 

Väntar och ser om det blir en urblåsning i oktober.

 
2019-06-11
Citera
 
photo
Aktiv: Dec 2009
287 inlägg

Ser att oraklet rekar råvaror... 

Stämmer nog bra om man hade pegarna i dollars...

För de med banan kronor då är råvaror dyra...

Titta på robur råvarufond på avanza, välj max tid.

170% sen 1994.... innehav är råvarubolag.

SEB's råvarufond verkar spegla råvarorna bättre, +/- noll sen 5 år...

Råvaror, timing är allt....

 
2019-06-11
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Ulf N. - nej jag är intresserad ligga långsiktigt i uponor däremot är jag osäker på byggmarknaden nu när många pilar börjar peka nedåt.

Alla infrastruktursatsningar som det snackats om i de flesta västländer ser man inte mycket av så här långt?

 

Infrastruktur inte minst i kommuner är ofta eftersatt det skall sparas pengar(bygga arenor/kulturhus samt diverse bidrag/inkomstgarantier mm) så när rörnätet bryter ihop kommer åtminstone de privatiserade VA-bolagen har sin ursäkt klar för kunderna som vackert får betala trots alla skattepengar de tidigare lagt på vatten/avlopp i sin kommun. snipp snapp snut så gick det med den (låtsade) skattesänkningen men avgift+direktkostnad sägs ju vara bättre?

 

Råvaror långsiktigt kan vara knepigt. Tyckte mig se ljuset i tunneln med Xact Råvarufond men nu finns det visst planer lägga ned den och då återstår mest olika hävstångsinstrument i enskilda råvaror att botanisera ibland.

 

Boliden till PS max 1 ser avlägset ut så här långt vet inte om det är de haussade priserna utomlands och den billiga kronan som lockar köparna i dagsläget? Nåväl Boliden skulle inte vara varken första eller sista aktien som inte kommer in i portföljen p.g.a jag inte gillar priset. i övrigt tror jag boliden har en bra framtid när väl metallerna sticker iväg.

 

 
 
 
 
2019-07-11
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Ulf N.-> jag köpstartade med en mindre portion då jag misstänker det kan finnas nedsida på börserna.

 

Bolaget har jag inga problem med allt verkar OK men globala finanser och annat som numera styr agendan hmm...

 

Andra exempel finner jag bland t ex Bravida som är ett bolag min egen firma anlitar och trenden känns stabil. Tyvärr ingen rea här :(

 

Intressant satsning från PEAB (YIT gör dem kung underlag i skandinavien?)wow men så ä jag lokalpatriot

 

För mig är t ex Skanska men lerkoloss i trångmål USA satsningarna går trögt.

 

Jag har ofta fel hoppas alla förstår det är endast scenarion vad jag föreställer mig jag skriver om för att få antingen mothugg eller support.

 

I min kampanj får vara med i 5G valde jag Nokia i stället för Ericsson som jag redan har via investor.

 

 
 
 
 
2019-07-20
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Tänkte påminna att boliden ser ut vara på väg ned under PS 1 vilket intresserar mig samtidigt läste jag någon som påstod boliden kommer stänga ned en del i höst för underhåll/mm vilket jag tolkar som möjlighet till än bättre köpnivåer för den intresserade. Notera att boliden under ganska långa perioder hållt sig under försäljning per aktie (blå linje)

 

img

Börjar dyka upp allt fler aktier jag upplever som intressanta på lite längre sikt. Nu vet jag bättre varför kursen i Inwido var nedpressad men är fortsatt positiv till bolaget. 

 

Bulten är ett företag jag gillar men som behöver stark bilmarknad så kanske är aktien på väg mot 40 spänn eller så (ingen aning) fortsätter bevaka för att se var aktien stannar då jag kan tänka mig köpa inför framtiden.

 

Skanska har brutit upp över halslinjen i veckografen men hittills utan volymökning vi får se hur det ser ut i månadsstängningen.

 

Passar på nämna en av mina nitlotter som trots bra framtid efter den linjära skattning jag brukar använda fallit platt. Turligt nog för min del envisades aktien ligga precis över vad som var min köpnivå och under tiden han jag lära mig konkurransen ökat ligger numera två konkurrenter sidan om Cramo som jag cyklar förbi.

 

Oroa er inte jag får min andel nitlotter utan Cramoyell

 
 
 
 
2019-07-27
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Mer stålar från ECB och låga/lägre räntor sägs komma detta har hittills varit ett lyft för bl a fastigheter så kanske någon Reit med rejäl utdelning kan vara bra att ha?

 

img

Får se vad som finns för europeiska alternativ

 
 
 
 
2019-08-02
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

BMW börjar se intressant ut men det finns nedsida!

 

På positiva sidan hittar jag

Stark ägarefamilj

Stabil vinstmarginal (så här långt)

PB ca 0,77

Tror de klarar övergången till elbilar bättre än många

Bilen lockar ungdomar men även gamla

 

Får kollas under helgen se om man blir något klokare, just nu ser ja spannet 50 - 100 euro för aktien. Misstänker bilen tar sig snabbare fram än vad aktiekursen kommer stiga men samtidigt kan den vara intressant Bilaktie för långsparare inte minst om de behåller sin utdelning(tror jag iaf som tänker ränta på ränta).

 

Om jag själv beslutar köpa aktien blir det portionsvis känner ingen brådska i dagsläget.

 
 
 
 
1 2 Nästa Sista Sid 1 av 2

 
Annons


Message: