VECKA 16
Tisdag
16
April
BT-annons

1 2 3 4 Nästa Sista Sid 1 av 4
  • Forum > Marknader > Allmänt > Läget
39 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Bo Bredenhof
Läget
2018-08-12
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
381 inlägg

Hej alla,

Det börjar se mörkare ut på börshimlen nu.

Warren Buffets tumregel med kvot mellan 5000 amerikanska företag värde och GNP är nu lite högre än det var vid millenieskiftet och skidbacken utför efter det.

En annan tumregel som är en kvot mellan 30 års bonds och värdet på S&P visar också lika högt värde som före de senaste två stora nedgångarna på börserna.

Dessutom hade vi island i charten på stora börsindex i veckan plus ytterligare negativa candle-mönster.

Och dessutom som någon kommenterade:..vi närmar oss all time high på S&P samtidigt som nya tullar ska införas om 10 dagar...

Trots det vet man aldrig när den stora nedgången kommer. Börjat Kina ge med sig om tullarna blir det en ny vända uppåt osv..

Samtidigt ser det ut som om guldet hittat ned till ett bottenområde (kanske/kanske inte tillfälligt) och kan vara värd att köpa lite av. Inte guldföretag eller fonder eftersom de följer med ned om det blir en kraftig nedgång. Men man kan köpa BULL Guld x2 och uppåt som är relaterat direkt till guldpriset. Kanske lite silver också samtidigt.

På en IPS kan man växla över till lite XACT Bear och i PPM kan välja A Bergs Bear. Så man kan förbereda sig lite i taget om man vill.

Själv har jag börjat med att avveckla det mesta i fonder och köpt en liten Bear Tesla.

Ha de

 
2018-08-12
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Enorma återköp av egna aktier och kapitalflykt till USA gör det svårt men som någon skrev i veckan varför jaga de eventuellt sista 5% uppåt riskera större förlust än om man säkrar litet idag?

 

Mindre startpost i Xact bear går aldrig all in för egen del, även lite Bear Dax X2 samt bull Guld X2. I just Guld är jag förberedd på ganska stor nedsida och lång väntan.

 

Har lyssnat en del på https://twitter.com/Bubba_Trading den senare tiden. Enligt honom går han i princip aldrig ur marknaden utan gör en kombination av hedge och allokering på sina innehav?

 
 
 
 
2018-08-13
Citera
 
photo
Aktiv: Jul 2009
2791 inlägg

Guldet är dött och ska ner under 1000 innan detta är klart.

 

Varför lyssnar ni inte?

 
 
 
 
2018-08-13
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Bull Guld X2 köp 81:- sälj 99:- Zzzzuzzzzar vidare

 
 
 
 
2018-08-13
Citera
 
photo
Aktiv: Jul 2009
2791 inlägg

Wow vilken gambler

 
 
 
 
2018-08-18
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
381 inlägg

I vecko-charten ligger USA och OMXS index fortfarande i köp/behåll-läge. Samma sak med blandade internationella fonder. Men alla ser trötta ut, med ett andra-drag uppåt som kroknat. Kan bli sidledes eller utför ett tag.

Lite mera Trump-tullar och lite FED-höjning, så ska vi nog få fart på rutschbananinnocent

 
2018-08-21
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Svenska börsen stiger under låg omsättning har konsolideringen varit en botten eller är vi vid toppen? 

 

OMXS30 har i mitt tycke varit en dålig indikator över börsläget ett bra tag nu och jag tror man bättre ser börshälsan genom använda stockholm all-share eller total return vilka ger en betydligt positivare bild av läget?

 

Vad skall egentligen få börsen rasa i dagsläget när alternativen är få?

 
 
 
 
2018-08-21
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
381 inlägg

Ordet "ras" borde vi inte använda här på ett seriöst forum. Det inträffar ytterst sällsynt och av mycket speciella orsaker. Jag tror inte att vi är där nu eller ännu.

Men en stark rekyl efter en lång och stark uppgångsfas är inget ovanligt. Och den kan vara nära. Allt mellan 5 och 20% är möjligt lite beroende på hur lång den blir.

Tullar kommer att äta sig in i vinster särskilt i Asien men även på andra håll. Stigande räntor i USA kyler ned. Inget konstigt. I Sverige och på andra håll finns kapacitetsproblem som också kyler ned.

OMXSPI är alltid ett bra index att använda för översiktlig analys och jag använder det. Liksom det breda S&P500 är bra för att se hur USA-börserna mår.

TA månadsvis är i köp/behåll liksom mycket veckovis. Men dags-charten sviktar eller ligger i sälj här och där. Ett kortsiktigt svaghetstecken. Fram till mitten av oktober är risk/reward nog dålig. Jag avvaktar fram till dess och även längre om MACD inte är positiv då.

 

 
2018-08-22
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
2953 inlägg

Hej Bo,

Med extremt låga räntor och en massa gratispengar,så har det varit svårt att hitta bra alternativ till aktier.

Men visst, med fortsatt låsta positioner i handelskrig mellan länder,allt högre räntor,lägre arbetslöshet och därtill QT,så får vi nog, som du säger, vara beredda på litet fart i rutschbanan framöver.

Fast om rutschbanor är så mycket mer seriöst på ett forum än ras,kan man ju förstås undra.

Framför allt så vet vi ju, att det faktiskt förekommer just ras på börsen ibland.Visst kan fallhöjden vara hög efter alla QE med dessa genidrag? från diverse centralbanker.

Själv ligger jag lågt efter många års börsuppgång.

Spännande tider,Bo!

Ha det bra allihop

 
2018-08-22
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
381 inlägg

Hej Anja Maria

Trevligt att höra av dig igen!

Ja, mina rutschbanor var bara små på min tid. Inte som allt annat så mycket större nu. Så de påminner mig mera om utförslut i lugn takt och oftast inte så långt...

Men rekyler är vad vi nästan alltid får regelbundet.

Läste en bra bok häromdagen som heter The New Buffetology. Där beskrivs hur investerandet nära börstoppar övergår i allt mera dominerande momentum-investerande eftersom vanliga värdemått blivit värdelösa och astronomiska. Vi börjar nog närma oss det läget igen, men hur det blir vet vi först efteråt.

Ha de

 
2018-08-23
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Mera stålar pumpa på hej å hå

saxat The “dark money” comes from central banks. In essence, central banks “print” money or electronically fabricate money by buying bonds or stocks. They use other tools like adjusting interest rate policy and currency agreements with other central banks to pump liquidity into the financial system.

https://dailyreckoning.com/the-fed-will-not-give-up-dark-money/

 

img

 
 
 
 
1 2 3 4 Nästa Sista Sid 1 av 4

 
Annons


Message: