VECKA 17
Onsdag
24
April
BT-annons

  • Forum > Marknader > Allmänt > Meningslöst kapital.
7 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Thomas Andersson
Meningslöst kapital.
2018-07-30
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2013
1040 inlägg

Kan försvinna illa kvickt.

FB och Twitter tillbaks till MA 200. 

Ändå inget mot 2008-9.

Många kass företag kan vara övervärderade kommer vi nog få erfara.  

 

 
2018-07-31
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Väljer skruva ned exponeringen mot USA ett tag kanske till efter valet eller så inget bestämt men kommer fortsätta fiska i aktier jag sedan tidigare varit intresserad av fast ansett för dyra.

 

Den finansiella modellen att bygga värde och välstånd genom allt mer urlakade skuldsedlar och finansakrobatik verkar motståndskraftig och härskar i större delen av västvärlden. I Sverige påstås 2/3 av skatteintäkterna komma från rundgång statens pengar och vilken kund annars skulle klara hålla alla privata alternativ under armarna än staten?

 

Ser fortfarande inget konstigt i mina grafer men så kan det handla om 10%-20% ned innan mina eftersläpande modeller ger ifrån sig någon signal.

 
 
 
 
2018-08-01
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Läser om SolarCity och hur det påstås de rapporterade fantompengar som försäljningsintäkter innocent

 

Mycket riktigt stängde OMXS30 över MA12 i går men MA12 är platt och därmed värdelös så länge vi harvar i räjongen.

 

Total Return och All-share är bullish samtidigt som de ser betydligt piggare ut än OMXS30 = min tolkning det går med stockpicking.

 
 
 
 
2018-08-01
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Klockren artikel skönt man hade meningsfränder :)

Många jobba känns meningslösa eftersom de är meningslösa!

 

axplock: David Graeber of the London School of Economics argues in a recent book that the prevailing myths about the efficiency of capitalism blind us to the fact that much of economic reality is shaped by jockeying for power and status and serves no economic function at all.

 

Many like to laugh at the absurd inefficiencies of the Soviet Union, where so many people only pretended to do useful work, yet this may be significantly true in Western economies as well (only in the West they actually get paid for it).

 

read all about it https://www.bloomberg.com/view/articles/2018-08-01/too-many-jobs-feel-meaningless-because-they-are

 
 
 
 
2018-08-03
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2013
1040 inlägg

Rundgång på pengar?

Svindyra Elbilar , samt meningslösa privata egna solpanelanläggningar.

Dumt så det förslår. Går ej räkna ihop.

Kommunen eller staten tar vinsten.

Miljöpolitik för privatpersoner är ungefär lika omöjligt som att köra huvudet i väggen. 

Deep state   

 
2018-08-03
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Nomi Prins tycker sig se paralleller till Nixons 70-tal

He wants to head off what he perceives as inflationary pressures before they jeopardize the current recovery. He doesn’t want to play catch-up and have to drastically reverse course down the road.

But Nixon didn’t want to risk cooling it off before his 1972 election. As White House audio tapes recorded, Nixon told Burns on March 19, 1971, “We’ve really got to think of goosing it… late summer and fall of this year and next year.”

https://dailyreckoning.com/trump-takes-a-page-from-nixons-playbook/

 
 
 
 
2018-08-03
Citera
 
photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

Solarcity?

Är inte det Victor Mueller? Ähhh jag skrev fel, Elon Musk menar jag:-)

Samma där, som med Tesla..."Kejsarens nya kläder"

 

Väntar bara på "proppen ur"...när folk ska börja förstå...

 

 

 

 
2018-08-04
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Det ser allt värre ut för Elon Musk och hans projekt !

 

Något annat jag snubblat på allt oftare den senare tiden är hur bolag döljer skulder genom något de kallar “reverse factoring”?  

 

Undrar hur det går i UK vanligt folk borde vara rasande på hur det går till eller är de OK med det? Tänker först på Carillion och alla de uppdrag till det offentliga de har/hade, först skall väl staten ta stålar ge till dem sedan måste de snabbt ha någon annan som utför deras tjänster? 

Jippie hade jag sagt som skattebetalare om jag varit britt.

 

Mycket jag inte förstår t ex varför är det OK/kapitalistiskt att tyska/franska staten via pensionsfonder äger och får avkastning från brittisk järnväg men fel/kommunistiskt om brittiska staten ägt järnvägen och fått avkastning av brittiskt åkande?

 

Utgår från att ekonomerna har koll på läget(de styr ju världen) detta är inget att förstå för en novis som mig.

 
 
 
 

 
Annons


Message: