VECKA 13
Torsdag
28
Mars
BT-annons

  • Forum > Börstjänaren > Allmänt > Beröm och åsikter
1 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Per Lindgren
Beröm och åsikter
2018-05-19
Citera
 
photo
Aktiv: Sep 2017
54 inlägg

Hej igen!

 

Först beröm, jag är mycket intresserad av Trading och TA men helt grön. Så jag vill först tacka alla på BT för all hjälp jag fått. Har börjat beta av alla youtubeklipp med TA osv och det är extremt lärorikt!

 

Glad att jag fick tips om detta forum av en före detta tradare (jobbar med bankpapper nu så han får inte trada längre). En helt annan approach, kunnande och hjälpsamhet än Ava NN forumen!

 

Jag vill gärna ha lite input på mitt långsiktiga upplägg i dagsläget. Det jag skriver ska inte tas som haussande och det är min egna set up för att hantera ett ras (med guldhjälp härifrån:))

 

Jag har följt 2 bolag jag tycker är mycket intressanta i över 1 år och tror genombrottet är nära nu i dessa.

 

Det ena är GIG som har landat avtal med Hard Rock för online gaming i USA och det andra är Tobii. 

 

Jag sitter väldigt viktas i Tobii nu med ca 70% av mina inbesteringspengar... sjukt risky jag vet. Men efter att följt bolaget analt i över 1 år är det verkligen mitt enda bet jag vågar ta långsiktigt i dagsläget. Min förhoppning är att ett bolag i utbrottfas ska kunna parera ett ras bättre än övriga marknaden med planerad delgivning av designwins osv under det närmaste 1-1.5 åren. Jag hoppas hinna dubbla min insats innan ras och på så vis få inbyggd hedge mot min grundinvestering som redan är upp ca 25% där.

 

GIG går in på USA marknaden nu och jag har samma förhoppningar här. Betsson var tex ett av få bolag som jag tror gick plus 2008 så min take är rätt marknad och rätt läge i utvecklingsfasen.

 

Sedan har jag lite Guldstreaming (Nisse) och kommer öka där om det blir sommarnedgång (tack NN).

Guldet kommer säljas och flyttas till aktier med bra prisbild när BT börjar snacka om att guldet toppat;)

Jag kommer också månadsspara i de 2 bolagen under krasc och har ca 20% I kontanter att mata in när det ser ut att bottna ur. Just dessa 2 är de enda bolag förutom ett gäng investmentbolag jag bedömer mig själv vara kapabel till att köpa när det går ner därav så få bolag. Tittat på flera men tror jag skulle paniksälja dem när det väl smäller och då är det inte lönt.

 

Råkar jag se kraschen och vara snabb så trådar jag 50% av de innehaven men då ska jag komma ur fort. Annars får det vara.

 

Är jag dum i huvudet eller verkar mitt upplägg hyfsat galet för att funka till viss del?

Vet att de flesta här dagstradar och det är inte meningen att sabba det upplägget på forumet men ni har ju kunskap om längre positioner och det jag är ute efter här är ju ändå en trade/hedge.

Mvh

 
 
 
 
2018-06-02
Citera
 
photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

Ser jag kraschen och är snabb?

För det första..HUR ser du den?

Det är ju först efteråt men säkert vet det!

Och snabb...när aktier faller brant, är det inte ens säkert att stop loss hjälper. 

 

Och det är ju vad de flesta vill göra, köpa på botten och sälja på toppen! De som eventuellt lyckas med det, om någon, har enbart TUR.

 

Inse det så har du kommit långt!

Man kan tex använda MA200 / MA50 som indikatorer för att växla mellan BULL o BEAR.

Men det blir då givetvis många falska signaler!

 

Jag tror på diversifiering inom flera tillgångslag samt En game plan nedskriven som man följer slaviskt. Men det gäller ju att tänka till innan man skriver ned sin game plan! Sedan kan man behöva förändra den med tiden, när man upptäcker brister eller ser förbättringar.

Sedan kan man tex satsa på utdelningsaktier och ligga kvar i ur och skur. Köpa på sig mer vid nedställ...många gör så..och har blivit ekonomiskt fria, som tex Hernhag.se

Diversifiering..kan tex vara Lendify, Savelend, Mintos, det kan vara preffar, råvaoror, silver o guld..etc..och gärna alla tre P2P eller flera för att även här sprida riskerna.

 

 
Annons


Message: