VECKA 17
Torsdag
25
April
BT-annons

  • Forum > Marknader > Allmänt > Hedgefonder
2 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Per Lindgren
Hedgefonder
2018-05-10
Citera
 
photo
Aktiv: Sep 2017
54 inlägg

Så jag fortsätter skapa nya trådar.. Jag har varit intresserad av börsen ca 1.5 år men bara läst och varit aktiv under ca 8 månader med paus och håller nu på att gå in igen. Lagom till jag tror allt går åt skogen.

 

Därför jag behöver mycket tips då jag finner det betydligt mer komplext, men intressantare, att gå in med en totalhedgad portfölj än handla i uppgång.

 

Det kan te sig, som någon påpekade att jag handlar med stora summor men så är inte fallet.Jag är bara smått manisk och älskar att pyssla med strävan att nå perfektion oavsett vad jag sysslar med. På gott och ont.

 

Så dagens fråga rör hedgefonder. Jag har gått igenom i stort sett hela svenska utbudet och ville se vilka som har lång historik, samma/erfaren förvaltare OCH FRAMFÖRALLT klarade sig bra, aka tjänade pengar, under kriserna 2000, 2008 och minidippen 2016. Lynx och liknande med 100.000-500.000 I köpbelopp är inte aktuellt. Hittar inget som är helt tillfreddställande utan de flesta går ju bra i bull och tappar ändå i bear.

 

Jag är helt ok med 0-lite + i bull men söker en fond som förväntas gå plus i bear.

 

Sugen på Brummer multix2 men avgifter kontra utveckling den presterat i bear ger inget inombords jubel direkt.

 

Kravet är sammanfattningsvis aktivt förvaltas, 0-lite positiv i bull, bra reckrd med större + i bear. Och gärna highwatermarkavgift men det är sekundärt.

 

Så som vanligt tips mottages gärna och jag ser självklart inte tips som köpråd.

Mvh

 

 

 
 
 
 
2018-05-10
Citera
 
photo
Aktiv: Dec 2009
287 inlägg

Tänket är t.ex. vid en 60/40 allokering,

Dvs 60 % aktier 40 % ränta

 

60 % index fonder

20 % brummer ms

20 % ränta

Dvs. Man kan minska ner på räntedelen.

 

 

 
2018-05-11
Citera
 
photo
Aktiv: Sep 2017
54 inlägg

Ja jag hade ju inte tänkt lägga mer än 20% iaf:) Räntor/kontant finns i stridskassan i lagom dos. Har en del guld och i ytterst få aktier men större % i dem då jag det är sådan jag bedömer kan klara sättning bättre.

 

Brummer multi klarade sig riktigt bra 2008 och steg 36% juni 07-08 Och ytterligare 10% juni 08-09

 

Men sämre 2016. Vilket förvirrar mig då 2016 trodde jag skulle vara betydligt mer lättmanövrerat än 08-krisen...

 

Mvh

 
 
 
 

 
Annons


Message: