VECKA 13
Fredag
29
Mars
BT-annons

1 2 3 4 5 Nästa Sista Sid 1 av 5
  • Forum > Marknader > Allmänt > Guld och silver fonder
42 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Per Lindgren
Guld och silver fonder
2018-04-04
Citera
 
photo
Aktiv: Sep 2017
54 inlägg

Hej! 

 

Helt ny här så ursäkta om jag är i fel forumdel.

 

Det går inte längre att investera i en mängd ETFer, även alla PHYS...(iaf på Avanza pga ändrat regelverk). Det jag söker är ett bra sätt att investera i guld och silver, helst via Avanza.

Är det någon som kan ge konkreta tips på hur jag handlar dessa råvaror så skulle det uppskattas mycket!

Jag investerar gärna även i fonder om avgiften är human men inte olika derivat och hävstångsprodukter då jag ej förstår dessa än.

 

Mvh/Per

 
 
 
 
2018-04-04
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

De olika streaming bolagen t ex Franco-Nevada(FNV) brukar anses vara bra men så värst billiga känns de inte.

Den fördel som brukar nämnas är att de har inte samma risk som gruvbolagen men tjänar fett på royaltyn de får när metallen säljs och om jag minns rätt är FNV även inblandad i olja numera?

Finns rätt många har själv haft vad som idag kallas wheaton men har inget för stunden även om de lockar ibland.

Läste någon stans nyligen att det blivit svårare för streamingbolagen få till deal med gruvbolagen nu när metallpriserna ser ut vilja gå upp? Bör dyka upp mer info på webben om det ligger någon sanning bakom det.

 
 
 
 
2018-04-04
Citera
 
photo
Aktiv: Sep 2017
54 inlägg

Tack för svar!

 

Streamingbolag är för mig ett helt nytt ord i detta sammanhang..... jag ska kolla själv med så klart men vad innebär det Mer specifikt? 

 

Går att handla på Avanza så tack för det:) Men vet du fler sätt att komma åt silver och guld så dela   gärna med dig. Jag gillr inte riktigt att behöva sätta mig in i en ny produk typ så hastigt (min plan var PHYS alternativt köpa direkt från abu dabi/Dubai airport då de ska ha lågt pris..... Men sen insåg jag att mina pengar räcker inte till en silversked att stoppa i mun. Och då har jag ändå gratis frakt från dessa flygplatser...

 

Ingen vanlig fond eller enkelt papper?

 

Mvh

 
 
 
 
2018-04-05
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Streamingbolagen lånar ut stålar till t ex gruvbolag mot att de får en viss mängd av färdiga råvaran, fördelen är att de slipper omkostnaderna och jobbet, risken är att bolaget de finansierat konkar.

Jag tror där är 4 gruvfonder mot ädelmetall hos avanza vet inte om den ene är bättre än den andra har en mindre post i en av de fonderna och är inne på öka när tåget ser ut lämna stationen :)

Enskilda aktier är svårare antar de största namnen är säkrast men att den stora uppgången kommer i de mindre kända namnen dvs juniorerna.

"Marknaden" verkar inte bry sig över eventuella problem och kostnader för gruvor/fyndigheter när drevet går såg nyligen ett par namn jag tidigare haft dyka upp på några forum. Hade tur med namnen tidigare men är tveksam till jag försöker en gång till med dem då jag numera vet mer om avsaknaden av infrastruktur, finansiering av gruvstart och faktiska tillstånd bryta malmen men de kan absolut göra samma resa igen och kanske ännu bättre om jag känner "marknaden" rätt.

 

 
 
 
 
2018-04-05
Citera
 
photo
Aktiv: Sep 2017
54 inlägg

Tack igen!

 

Har du namnet på några av de fonderna? Jag hittar inget som verkar bra och hanslingsbart.....

 

 
 
 
 
2018-04-05
Citera
 
user_photo
Aktiv: Jan 1970
18151 inlägg

För investering i guld, tror jag att vi har en av världens billigaste och bästa produkter: ett CTA-program med extremt låga kostnader.

Minsta instats utan hävstång är dock $13 000.

Kontakta oss för mer information, vi har några inspelade webinarier som presensterar detta!

Mvh
Henrik

 
 
 
 
2018-04-05
Citera
 
user_photo
Aktiv: Jan 1970
18151 inlägg

Den 24 april kör vi ett nytt guldwebinarie som förklarar denna produkt:

https://register.gotowebinar.com/register/3610951603446945794

 

 
 
 
 
2018-04-05
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

De 4:a fonder jag syftade på och under ett exempel på alternativt instrument med eller utan hävstång finns fler alternativ än Certifikaten om du tittar under Börhandlade produkter 

img

 
 
 
 
2018-04-15
Citera
 
photo
Aktiv: Sep 2017
54 inlägg

Tack! Ursäkta sen respons. Mitt svar verkar inte att iväg förut.

 

Läser om dessa nu. Svårt att veta vad som är vettigaste sättet så att investera i guld nu. Alla om jag hittat förut är ju som sagt inte hanslingsbart nu.

Och att verkligen ta hem fysiskt guld är tyvärr inte att tänka på med de småpengar jag handlar med...

 

Vad rekommenderar du om jag vill ha nåt som följer dagspriset hyfsat?eller är Franco och Wheaton bättre på avkastningen när det väl för sig upp?

 

Mvh

 
 
 
 
2018-04-16
Citera
 
photo
Aktiv: Sep 2017
54 inlägg

Sprott PHYS verkar gå att köpa på Nordnet via XETRA. Jag trodde det var samma sak på Ava och NN. Men NN verkar ha större utbud. 

 

Finns det någon extra risk att köpa PHYS via  NN nu jmf innan regeländringen?

 

Köper Wheaton och Franco i dag. Troligen PHYS med. 

 

Bra tips på juniorer? Jag har konto hos NN med.

 

Tack för hjälpen/Per

 
 
 
 
2018-04-16
Citera
 
photo
Aktiv: Sep 2017
54 inlägg

Kan ju klämma in en önskan om tips på alternativ till IRA uranfond med. För den verkar vara blockad hos båda..

 
 
 
 
1 2 3 4 5 Nästa Sista Sid 1 av 5

 
Annons


Message: