VECKA 16
Torsdag
18
April
BT-annons

  • Forum > Marknader > Aktier > En del funderingar angående HM
9 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Nisse Blockchain
En del funderingar angående HM
2018-03-27
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Ja då är vi nere i ett stödområde och harvar kan det fortsätta ned? Absolut nästa nivå är i 80-trakten osv...

60% - 70% ned ungefär och mitt intresse ökar då jag anser HM:s ledning är proffs på det de gör. Jag har dock mycket svårt se HM värderas i de PE nivåer vi varit vana vid utan här tror jag HM kommer värderas som ett bolag i mängden.

Spontant har jag en del funderingar på om jag skall göra ett fiktivt månadsspar i HM och sikta 10 år in i framtiden med mitt agerande? Fiktivt på det sättet att jag åtminstone i dagsläget inte har planer på sätta in några stålar på just den isken så det blir i med redan befintliga stålar där när jag inte kan finna råd.

I just denne isken reinvesteras utdelningen per automatik(ränta på ränta tänket)

HM är i min tidigare köpzon och jag tänker hålla utkik efter divergenser i veckograf etc för att sjösätta min strategi. Skulle något dyka upp under tiden (FA) som omkullkastar min ide = tillbaka till ritbordet money-mouth

 

 
 
 
 
2018-03-28
Citera
 
photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

Jodå Nisse på G...HM är spännande just nu.

Jag har själv köpt nu, den första byggstenen i min kommande ISK aktieportfölj.

Tanken är att skapa en utdelningsportfölj, med 10-20 aktier, varav 1-2 Investment bolag som har substansrabatt. Riskspridningen får man på köpet.

MEN att handla aktier NU..känns ju sådär, faktiskt!

Så det blir till då att köpa icke cykliskt, lite preffar och då under inlösenkurser, samt typ HM då, om man tror på det.

Och HM var ju tråden här!

Vid dagens kurs ger HM aktien ca 8% i direktavkastning!

Inte illa alls...MEN när vinsten faller, så lär det bli svårt för HM att leva upp till 42 år utan sänkt utdelning!

Dagens vinstnivå räcker inte till utdelningen, helt enkelt.

Så varför köpa då?

HM är stora, gigantiska! De har inköpsvolymerna, rutinen, de två benen fysiska butiker OCH online handel som växer.

Dagens onlinehandel med kläder o skor, har fria frakter och man kan returnera gratis! 

Och just returerna ligger på ca 50%! - Det är INTE hållbart i längden! Det tror jag tom Skatte-Magda kan räkna ut på en vecka:-)

Marginalerna för HM kanske inte blir vad de har varit, men om HM styr sin tanker rätt, bör det få ordning på det hela igen, och aktien vänder upp. Och som vid alla "kriser" är det då politiskt korrekt, att slimma företagen, pressa sina leverantörer etc. Så kostnadsbasen kommer att sänkas för HM!

Och som alla vet, en Supertanker vänder inte på en 5-öring, det tar lite tid!

Online handel är väldigt i ropet just nu! Ett mantra, en masspsykos, en ny "sanning".

Jovisst, vissa prylar fungerar ypperligt att handla på nätet. Tex dammsugarpåsar, batterier till klockan, fjärren, mobil abb, bilförsäkringar etc.

Men just kläder och skor? - Nej tack...där vill nog JAG känna, se och prova först! 

Och VAD är det stora grejen och det nya med detta?

Vi har ju haft postorder, typ Ellos etc så länge jag minns, och jag är lastgammal!

En ANALOG katalog iofs, men samma princip ändå. Same, same, but different!

Slutsats: Jag tror på HM aktien på sikt, men det kan ta 2-3-4 år att vända supertankern!

Då finns det uppsida i aktien från dagens 120 kr, och utdelningar på det.

Nu bortser jag totalt från TA i detta fallet!

 
2018-03-28
Citera
 
photo
Aktiv: Dec 2009
287 inlägg

Tittar just nu i postorder katalogen "Vapen depoten - Falun" från 1947. Så även postorder företag kan försvinnna...

En remington älgstudsare gör 38 kr ...

Felaktig eller sådan vara, som ej utfaller till köparens belåtenhet får utbytas om den inom 14 dagar returneras.

Är väl inget fel att köpa aktier när som helst. Köp väldigt få för att få en anledning att följa hur de utvecklas.

Folk köper ju trisslotter.....

 

 

 
2018-04-11
Citera
 
photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

Det KAN vara så att HM har bottnat nu, rent tekniskt.

Jag har ju hela tiden trott att HM reder ut det här, mao get f-n i det tekniska! GAV kurs 132 sek/aktie.

Köpt vid tre tillfällen...men nu nått min satta limit, tillsvidare iaf.

Men det var FÅ...som hade något att säga om HM här?

 
2018-04-11
Citera
 
photo
Aktiv: Dec 2009
287 inlägg

De reder nog ut det men det tar nog lite tid.

Fast de kommer nog inte tillbaka till tidigare nivåer.

Knepig bransch, vädret och modet måste vars rätt.

Hägerstrand på DI hjälper ju inte till heller...

 
2018-04-13
Citera
 
photo
Aktiv: Dec 2009
287 inlägg

Du ligger på plus nu, grattis.

Vad har du får målkurs.

Med lite bättre siffor så bör den väl leta sig upp mot 200.

Var inne i en hm butik idag. Hittade inget skärp i min storlek... visst jag är bred men har inga onödiga kilon.

Fann inget vettigt på dressman heller.

 
2018-04-14
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Svårt veta vad "marknaden" hittar på har ingen större förståelse för prisnivån på vissa aktier.

Tror det skulle vara ett dråpslag mot aktien om de började sänka utdelningen.

Undrar om familjen överväger ta ut bolaget från börsen och om de redan har lagt en nivå där de kliver in?

Intressant se hur inte bara HM utan även Clas Olsson steg på rapporterna hur har folket tänkt angående vinstmarginalerna? 

 
 
 
 
2018-04-14
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
381 inlägg

Det finns (fanns) en bra gammal tumregel att ett bolags p/e skulle vara högst lika med vinstprocentsatsen. Det är fortfarande en bra regel för att gå in i en aktie.

HM ligger nu på pe 15. Knappast billigt. Såg nyheter från Tyskland där klädhandeln sjunkit med 17% i mars, så man ska nog vara mycket försiktig med HM.

Clas Olson hade en vinstökning med 9% och hade ett pe på 11. Ändå steg aktien med ca 9% och nu pe 12. Den verkar inte heller billig. Kan nog komma ned till 65-70 kr där den låg för några år sedan.

Med lite tålamod kan man komma in på bra nivåer när börsen gör ett kliv nedåt.

 
2018-04-15
Citera
 
photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

Målkurs? HM är nog tänkt som en första byggsten i min VP-portfölj med fokus på utdelningar.

Men jag har lite lösa planer i skallen, som ska skrivas ner, i HUR det ska skötas.

Tänkte typ så här: Ser till det 4 ggr per år...fasta datum.

Har en aktie stigit 25%...säljs vinsten av, men behåller resten. Tex om köpt HM aktien vid 100 kr...för 100.000 sek..och den stiger till 125 kr. Sälja av för 25.000 och behåll de 100.000 kr.

Sedan måste det till fler regler så klart...

 
2018-05-03
Citera
 
photo
Aktiv: Aug 2010
825 inlägg

Trenden håller i sig för HM. Det bottnade 27 Mars på ca 120 kr. Nu runt 150 kr...så bottenfisket gav fångst den här gången. Plus utdelningar då...så länge de klarar av den relativt höga utdelningen, vill säga.

 

 
Annons


Message: