VECKA 17
Torsdag
25
April
BT-annons

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Nästa Sista Sid 1 av 74
  • Forum > Marknader > Råvaror > Guld och guldgruvor
732 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
n n
Guld och guldgruvor
2017-12-28
Citera
 
photo
N N
Aktiv: May 2008
1160 inlägg

Någon efterfrågade en diskussion kring guld och guldgruvor under en annan tråd (Amerikansjka ETF ). Här kommer mina observeringar.

Som jag ser det har guldet stigit i samband med dollarförsvagningen och realränteförsämringen. Uppgången har varit svagare räknat i SEK. Uppgången började när FED höjde räntan (samtidigt började räntekurvan plana ut och 5/30 är nu kring 10 års lägsta).

Gruvorna startade uppgången ett par dagar tidigare men annars följer det rät väl uppgången i guld. På sistone har man dock kunnat se försäljningar i ädelmetallgruvorna som kan härledas till amerikanska skattesystemet (försäljningen sker tidigt (1-2 timmar) på handelsdagen och är störst i de gruvor som har varit svagast).

Framtiden är svårare att sia om - tekniskt torde guldet stöta in i häftigt motstånd kring 1300 vilket samstämmer med att både momentum- och volatilitetsindikatorer börjar närma sig varningszoner. Vi börjar bli överköpta.

Jämfört 2015 började denna uppgången ett par veckor tidigare (iof lite hur man ser på det) och den har inte varit lika kraftfull. Starten påminner mycket om december 2016 men även för ett år sedan var uppgången aningen mer kraftfull. Men då har vi inte heller haft de nergångar inför december som vi hade de två föregående åren. December 2016 uppgången varade fram till mitten av januari 2017. Det tekniska läget påminner mycket om då.

 
2018-01-03
Citera
 
photo
N N
Aktiv: May 2008
1160 inlägg

What a difference a day makes.

1300 området bjöd inte på mycket till motstånd och momentum klättrade "aningen". Rörelsen är nu snabbare än för ett år sedan - men det innebär även att indikatorer som RSI snabbt stiger in i överköpt område för både metaller och gruvor.

Toppen från september lite under 1360 är nästa starka motstånd. Har svårt att se att vi når det utan ett par röda dagar.

COT i silver är intressant läsning - sällan man ser så välbalanserad marknad - och trots den snabba prisökning var det relativt lite förskjutingar. Marknaden är netto kort - men det är även det som kan ge bränsle till fortsatt uppgång.

 
2018-01-03
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2013
1040 inlägg

Ingemar Carlsson.

Tror på nedgång mot 1000 efter nuvarande uppgång.

Tänk vad olika uppfattningar det kan finnas om guld.  

 
2018-01-03
Citera
 
photo
N N
Aktiv: May 2008
1160 inlägg

För att klargöra. Jag ser nersida i guldet närmsta tiden 'överköpt' - trodde inte vi skulle gå igenom 1300 området så snabbt.

Väldigt svårt att se vi ska ner mot 1000 dock. Väntar mig att vi ser en ny högre lägsta över 1240.

Om vi hade upprepat rörelsen från årsskiftet 2016/17 hade vi stigit till ungefär 1330 och sedan fallit tillbaka till 1290 innan vidare uppgång.

Vad skulle facilitera en nergång till 1000?

 
2018-01-24
Citera
 
photo
N N
Aktiv: May 2008
1160 inlägg

Utbrott i guldet för cash marknader.

$1357,33 gäller för samma i terminer - vi är nu på 1354,50 närmsta månadskontrakt. Double top eller utbrott? (indikatorer säger vi behöver en konsolidering)

Stark rörelse trots att vi knappt hunnit konsolidera - fast bara i dollar räknat - i bland annat SEK har uppgången varit högst moderat.

 
2018-01-29
Citera
 
photo
N N
Aktiv: May 2008
1160 inlägg

Observation:

Tekniska läget i guldet påminner otroligt mycket om mitten av augusti. Då fick vi en sidvärts konsolidering innan vidare stark uppgång.

Största skillnaden från då är räntetrenden som då var svagt fallande men nu är stigande. En annan skillnad är att guldet då hade extremt hög korrelation till USDJPY, den korrelationen har sedan FEDs räntehöjning i december varit mot USD-index.

 
2018-02-01
Citera
 
photo
N N
Aktiv: May 2008
1160 inlägg

Senaste året inom ädelmetallerna:

Guldet upp $100 fast faktiskt lite ner i SEK räknat (där guld toppade medio april efter en volatil start på året).

Samtidigt har guldgruvorna som sektor fallit räknat i dollar men detta är milt jämfört med hur det sett ut i SEK räknat tack vara dollarförsvagningen.

Dollarförsvagningen syns i de energiintensiva nordamerikanska bolagens kostnadsläge - oljan har stigit betydande i dollar räknat och det har tagit ut effekten av stigande guldpris. Gruvorna utanför Nordamerika har i snitt gått bättre kursmässigt.

Vad nu?

Om man bara visste det. Det är tydligt att vi har nya spelregler på finansmarknaderna då korrelationer mellan olika instrument har ändrat sig. USDJPY som carry trade är inte lika tydlig längre och tex guldet är numera högst korrelerat mot dollarindex som å sin sida har fått mycket hög korrelation med 10-åriga amerikanska statsobligationer. Kryptovalutor verkar också ha börjat spela en roll för ädelmetallerna – har kommit lite beräkningar som tyder på att pengar flyttar mellan de marknaderna.

Tydligt är att räntorna är stigande runt om i världen vilket kan (bör?) börja pressa börserna. Japanska centralbanken bromsade till och med ränteuppgången då den gick lite för snabbt enligt dem. Och det är lite temat som jag tycker är intressant i nuläget – hastigheten på ränteuppgången – vilket kommer att säga lite om hur kontrollerat läget är. Är det inflation vi äntligen ser i horisonten? Hur reagerar centralbankerna i så fall, speciellt om räntorna börjar flytta sig för snabbt? I nuläget planas räntekurvorna inte överraskande ut – vilket torde tynga banksektorn.

Mina tekniska indikatorer säger att vi fortfarande är i konsolideringsfas i guldet men att det sedan kommer en uppgång som även bör ge gruvbolagen en rejäl skjuts. Jag förväntar mig inga större nergångar i guldet men man bör hålla koll på dollarindex och inte minst alla finanspolitiska interventioner som kan dyka upp. Vi bör om inte annat få lite mer volatilitet att arbeta med.

 
2018-02-01
Citera
 
photo
Aktiv:
inlägg

Intressanta och givande funderingar du delger oss. Dom är Guld värda ;-) 

 
2018-02-02
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Svårt se någon större efterfrågan på gruvaktier allt haussande från de vanliga guldbugsen i USA/Canada till trots, jag ser faktiskt mest nedläggningar och frånvaro av uppköp från de stora bolagen som förväntas köpa juniorer för att fylla sin portfölj med nya fynd producera från?

Har en del fler lottsedlar numera som sladdar men hoppas trots det på en kraftigare nedgång då jag har en del jag skulle vilja öka positionen i.

GDX i SEK tar sig just ingenstans men så länge de endast snurrar runt mitt inköpspris behåller jag dem då det inte går köpa nya/fler.

 
 
 
 
2018-02-02
Citera
 
photo
N N
Aktiv: May 2008
1160 inlägg

Volatiliteten kom tillbaka wink

Dollar upp, råvaror ner, börs ner, räntor upp, guld ner.

Intressant i sig att vi fick inflationära siffror som guldet reagerade negativt på. I ett första skede bör tilläggas.

Guldet och inte minst silver reagerade mer än annat - så det kan vara läge att gå in - räkna med margin calls på måndag och lite inledande press neråt.

 

 
2018-02-07
Citera
 
photo
N N
Aktiv: May 2008
1160 inlägg

Augusti analogin höll inte. Det börjar dock tekniskt att närma sig ett intressant läge i guldet. Är området kring $1310 målet? – inte säkert vi ens kommer ner dit men det bestämmer dollarn. Silver har mycket riktigt inte kunnat hitta nya lägre lägsta men det ser ut som dessa ska testas i alla fall.


Gruvorna har tagit stryk, för en del något obefogat – letar man lite är det inte svårt att hitta gruvor med väldigt intressanta PE och värden i förhållande till kassaflöde.

 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Nästa Sista Sid 1 av 74

 
Annons


Message: