VECKA 16
Torsdag
18
April
BT-annons

1 2 3 4 5 Nästa Sista Sid 1 av 5
  • Forum > Marknader > Allmänt > Festen kan ta slut mycket snart
42 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Bo Bredenhof
Festen kan ta slut mycket snart
2017-11-08
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
381 inlägg

Hej alla!

Jag ser många tecken nu i olika TA-indikatorer att uppgången kan vara över för ett tag framöver.

Vid denna tid förra året drog kurserna iväg världen över i en s k Trump-effekt. Det kommer nu att böja många TA-kurvor nedåt om inte kurserna drar iväg lika mycket i år igen. Och det verkar osannolikt.

Jag var med i den senaste sept/okt-uppgången, men har nu sålt av det mesta och ligger i säkrare tillgångar.

Guld verkar vara dit kapitalet söker sig under nedgångar på börserna numera. Så därför har jag köpt lite Bull Guld och avvaktar bättre tider.

Aktier som pressats hårt i år kan man lägga bottenfiske-bud på liksom annat man velat komma in i.

Vi får se om jag får rätt och i så fall hur länge rekylen varar. Uppgången från november i fjol varade ca 8 månader innan vi fick en större rekyl. Så  pressen på olika TA-indikatorer kan bli åtminstone halva den tiden; kanske hela.

Bo

 
2017-11-09
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Jag är en av dem som ser fram emot rekyl och visst är tecknen där men hur länge och hur djup har jag gått bet på flera gånger sedan 2008. 

Jag ser det liksom de flesta andra här  i sverige, från canada/usa ser de det och lägger till sentiment noteringar och hypade rubriker(brukar varsla om topp) från diverse media framsidor så enda problemet som återstår är att marknaden brukar vilja så många som möjligt är på fel  sida och är vi nu alla beredda på nedgång blir den kanske kortare och mindre än tänkt?

Jag har tagit några småvinster är redo gå ut med håven försöka fiska de aktier/fonder jag är intresserad av ifall vi når de nivåer jag är beredd betala.

 

Vet inte vart indexen tänker gå utan hänger på, oljan/oljerelaterat tror jag kan ha en uppgång framför sig i månadsgrafen ser utsikten minst sagt lovande ut "time will tell".  Ont om USD och folk ville visst ha en klatt i sina portföljer i så H.H:s köp rekylen USDSEK är värd en fundering för de som inte redan ligger long.

Inga större livstecken från guld/gdx ännu, FCG konstig GAS-etf har gått upp under tiden gas gåt ned och nu när gasen steg gick FCG ned ;) Ser ganska bra ut än så länge och misstänker bolagen i ETF:n hänger på allmänna trenden om olja/oljerelaterat börjar dra uppåt.

 
 
 
 
2017-11-11
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Lyssnade på Greg  S i morse när jag satt började förbereda nästa vecka https://vimeo.com/242155507 och där såg han inte annat än en normal rekyl i nuläget, för större nedgång brukade det förekomma en tids hackande på topp nivån först.

 

Andra verkar positiva även de vinsterna anser de motiverar priserna för tillfället men värre kan det bli om inte vinsterna fortsätter öka och räntorna stiger.

 

Intressant kommentar angående stål som ifall nu scenariot med ökade olja/energi priser borde följa med koppar etc uppåt så kanske SSAB kan vara värd bevaka? Tittade som hastigast även på Xact Råvaror som kan vara ett alternativ då den verkar ha tyngden där första/största uppgången förväntas ske initialt?

 
 
 
 
2017-11-13
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
381 inlägg

Hej alla,

 

Guldet tog ett snabbdopp i fredags med 10 USD på 15 minuter. Jag tror att det var lömska algoritmer som ville skaka ur lite barr ur granen. Jag tror på fortsatt uppgång men långsamt och inte till himlen.

Oljan har nog toppat nu om inte saudi-prinsen fortsätter att rensa ut och skapar motreaktioner. Oljan brukar bottna i slutet av januari.

För er som gillar finlir säger statistik (i USA) att börsen går sämst i perioden 5-18e i månaden. De flesta eländesnedgångar har skett unnder denna period. Omvänt kan det vara en bra idé att köpa (lite extra) den 18e och sälja den 4e. USA-beteenden styr som bekant även svenska börsen.

 

Ha de

Bo

 
2017-11-13
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2013
1040 inlägg

Bra utförsåka inom det mesta.

Förutom den korrupta dollarn som håller mot bra.

En liten öppen ekonomi som Sverige, borde ligga bra till om man avskaffar lånekarusellen. Tänk vilken nystart vi kan skapa om lånebubblan avskaffas. 

Vår egen ungdomsgeneration skulle kunna få  en nystart framöver  om vi får en ordentlig kris.

Kris kan skapa nya möjligheter.

 
2017-11-16
Citera
 
photo
Aktiv: Oct 2009
381 inlägg

Hej Thomas,

 

Du verkar mest vilja prata politik i generella utsvävningar. Var är dina aktietips, dina marknadsbedömningar och ditt underlag till hjälp för andra här på forummet?

 

Att dollarn skulle vara korrupt är ju bara en dum vänsterfloskel. Det är världens största valuta och mest betrodda helt enkelt. Och väldigt mycket är prissatt i den. Därför är den hyggligt stabil.

 

Den svenska lånebubblan är stor ja, men man försöker jobba ned den långsamt. Alternativet är de krascher vi sett runt om i Europa där man gått för snabbt fram. Det är ju dessutom det globala ränteläget som är orsaken.

 

Att önska en kris som en lösning på något är ju enbart dumt och vårdslöst. Ska vi göra något bra för den unga generationen, dvs våra barn och barnbarn ska vi först och främst betala av på den stora statsskuld vi vuxna inte tycker vi ska betala. En springnota som vi tillverkade på 80+90-talet när vi vuxna levde lång över vårt lands tillgångar. Skulden är på 1287 miljarder ( juli i år; webben: Finansportalen eller Riksgäldens sida). Det är ca 130 kkr per svensk eller ca 300 kkr per arbetande. Ett amorteringskrav här på regeringen tycker jag vore moraliskt riktigt. Bara räntan på denna skuld kan bli 70 miljarder om året när ränteläget blir normalt igen om 5-10 år.

Dessutom borde vi åtgärda den vänster-flum-pedagogik som vanstyr svensk utbildning och förstör för de unga. Kravlöshet, utdelning av löjligt höga betyg och inget fokus på kompetens är vanligt idag i skolorna särskilt i Friskolorna; särskilt i våra större städer. Utländska och svenska företag flyttar ut allt kvalificerat från Sverige och har gjort så i 20 års tid redan. Senast var det Huawei som i augusti meddelade att de inte längre kan bedriva FoU i Sverige. Utan en globalt konkurrenskraftig utbildning i Sverige kommer de unga inte att kunna exportera vare sig produkter eller tjänster, vilket behövs för att betala för allt som vi i Sverige tycker vi ska ha.

 

Jag ser fram emot dina aktiesynpunkter.

mvh

Bo

 

 

mv

 
2017-11-16
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2013
1040 inlägg

Ja Ulf.

Det normala i sammanhanget borde väl vara En euro, några öre över 8 skr .

Samt en svensk reporänta någonstans mellan 1-2%.

Allt annat verkar vara tillverkad fejk av politiker samt riksbank. Allt i syfte för att upprätthålla lånebubblan.

Sverige är ju inget fattigland i EU.

Ser du inte det som mer normalt i det stora hela.?

 

 
2017-11-17
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Blev påmind angående en aktie jag flera gånger suktat efter men tyckt varit för dyr för min smak och  även nu har en värdering jag har en del synpunkter på men det är möjligt den aldrig blir så billig jag vill trots den handlas förhållandevis lågt idag.

 

Om man tror olja/gas har en framtid https://www.shawcor.com/   ticker SCL

 

Får själv använda helgen fundera på saken, bra bolag i pressad bransch som kanske inte pressats färdig?

 

(politik) 

Betygen skall mer spegla nationella provet vilket känns rimligt men orsakade ett ramaskri gissningsvis för att det passar illa för vissas affärsidé i vår prestationslösa nutid.

 

Sverige är en liten vattenpuss sidan om ankdammen EU vi har sedan länge överlämnat oss till andra bara att gilla läget.

 

Glömde, DowDupont (DWDP)har lovande framtid enligt analytikerna men är kanske något dyr, kanske en aktie hålla i minnet om/när vi ser framtida dippar? 

 

Dupont en aktie jag hade tidigare med en spännande historia (tror det började med krut om jag mins rätt) synd man inte köpte innan sammanslagningen med Dow Chemical

 
 
 
 
2017-11-17
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2013
1040 inlägg

Ok Ulf.

Kristallkulan.!

Daxgrafen med gapen  ner till 12300 i DAX behöver  nog tas ut. Före uppgång mot 14000. Tidsmässigt inom 1 år. Därefter är det nog slutet på börsuppgång.

En hälsosam  kris som pågår något år, kommer rätta till mycket av allt som varit fel. 

Brentoljan  kommer nog få svårigheter över 70 dollar.

Mina egna tankar Ulf .  Vad  tror du själv om framtiden?

 
2017-11-21
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Just nu sticker optimister ut en del och i nattens stockchase fick man lära sig  He works with a really strong credit team.  He came to the conclusion last year that the banks were in good shape in Europe.  European banks are now fully to over capitalized and can now grow loan demand.

 

 

och i annan tråd där The macroeconomic text books were wrong and have to be re-written after we see what happens in 10 years. 

 

Det är spännande tider

 
 
 
 
2017-11-21
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2013
1040 inlägg

Same preceidior  as last year  Nils .

Tunn handel med uppgångar när alla ägnade sig åt något  trevligare. Tänk att övriga i Europa kan gå på samma grej om och om igen. Samtidigt som de mest skuldsatta tar ledigt och delar på en KALKOON.

 
1 2 3 4 5 Nästa Sista Sid 1 av 5

 
Annons


Message: