VECKA 13
Fredag
29
Mars
BT-annons

  • Forum > Marknadsbrus > Marknadsläget > COT och guld
5 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
n n
COT och guld
2017-08-22
Citera
 
photo
N N
Aktiv: May 2008
1160 inlägg

Börstjänaren verkar vara väldigt bullish till guldet nu. Jag har dock svårt att se långsiktig styrka i senaste COT raport då commercials plockade upp korta positioner.

 
2017-08-23
Citera
 
user_photo
Aktiv: Jan 1970
18151 inlägg

Commercials tar hedge, positionen är inte spekulativ varför de har en tendens att ligga på fel sida trenden. Det är oftast en liten position mot ett fysiskt lager eller konsumtion.

 

Spekulanter bruka ta andra sidan, ta risken från Commercials. Gruppen spekulanter utgörs av de som tar stora positioner och måste rapportera dessa till CFTC. Hedgefonder och spekulanter har en tendens att ha rätt i trender, de har inte växt sig stora på att ha fel.

 

Commercials är insiders med god insyn i utbud och efterfrågan, men deras huvudsyssla är inte att tjäna pengar på kursens svängningar utan snarare säkra priset via termin för att överleva.

 

Att de säljer guld nu kan bero på att priset är relativt högt i jämförelse med de nivåer vi haft de senaste åren, producenter vill säkra dessa priser så att de kan fortsätta sin verksamhet även om kursen faller tillbaka. Ju mer det stiger desto mer intresserade blir de av att öka produktionen men också att sälja den innan priset faller tillbaka. På papper kan det se ut som om de ligger kort, men de har bara sålt framtida produktion.

 

Klicka här för att läsa mer om hur vi tolkar denna statistik:

http://www.borstjanaren.se/borst/borstArticleDetails/article_id/8966

 

 
 
 
 
2017-08-23
Citera
 
photo
N N
Aktiv: May 2008
1160 inlägg

COT rapportens ebb och flod rörelser är inte alltid lätt att bli klok på. Av de rapporterande aktörer tror jag dock att alla tjänar pengar, annars hade de inte funnits kvar.

 

Vad som händer bakom kulisserna i ädelmetallerna är dessutom mer svårgenomträngligt än för övriga industriprodukter. De största commercials i guld och silver är bankerna (JPM, ADM, MS, HSBC, ABN-A, SB) och tex JPM brukar hålla största eller näststörsta korta positionen i silver, samtidigt anses de ha en av de största positionerna på den långa sidan i fysisk vara och andra positioner (tex SLV) och vara netto långa. Vi ser inte vem de enskilda klienterna bakom positionerna är.

 

Ingen av sidorna (stora spekulanterna/commercials) har alltid rätt men det är oftare att stora veckoförändringar sedan går med commercials. 2009 bull i ädelmetallerna är dock ett exempel på en trend där commercials hamnade fel, minskade sina positioner varefter ädelmetallpriserna exploderade.

 

Det man i nuvarande fall hade hoppats var att commercials inte hade ökat på sina korta positioner då många spekulanter var fångade på fel sida – vi hade ingredienserna till en squeeze men det blev inte av. Istället har vi ett guldpris, räknat i dollar, på samma nivå som vid topparna i mitten av april och början av juni och en COT rapport som ser mer eller mindre likadan ut som vid dessa tillfällen utöver att insiders inte är långa längre. I SEK har guldet inte varit lika volatil denna sommar, vilket ger en hint om att det i mångt och mycket är dollarn som driver priserna (det är bara att lägga in JPYUSD och guldpriset sedan april i samma diagram – i princip samma linje utöver lite divergens här på slutet)

 

 

Korta av det långa – jag har svårt att se COT rapporten som extremt bullish men jag kanske missar något?

 
2017-08-23
Citera
 
photo
N N
Aktiv: May 2008
1160 inlägg

P.S.

Glömde att skriva att jag tror på en rejäl uppgång för ädelmetallerna kanske redan under hösten.  

 
2017-08-25
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Jag är also inställd på metallrally skulle dock helst vilja se en nedtur i guld/silver och en USD-rekyl först men just nu ser det ut som att mitt scenario(rekyler) uteblir.

Håller mig till TA allt mer för mina beslut då alla dessa rapporter bl a COT får min hjärna kännas som den vrides(avd läsa euklides) ;)

Anledningen till att jag tror på metallrally är att det tillhör gruppen som inte rallat nyligen och "marknaden" vill ha rally för att tjäna stålar. Såg story om hur banker snackat ned guld samtidigt som de köpt och det är väl som de brukar bete sig och känns rätt trovärdigt m.a.o ?

 
 
 
 
2017-08-25
Citera
 
photo
N N
Aktiv: May 2008
1160 inlägg

Ny COT rapport ute och det är inte vardagsläsning i guldet. Trendföljande spekulanter har hoppat på långa guldtåget medan ändringen i korta positioner hos commercials är  imponerande. Intressant är att en del av de mindre commercials har gått långt. 

 

 
Annons


Message: