VECKA 41
Måndag
07
Oktober
BT-annons

1 2 Nästa Sista Sid 1 av 2
  • Forum > Marknader > Allmänt > Hur är läget?
16 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Göran Högberg
Hur är läget?
2014-01-11
Citera
 
user_photo
Aktiv: Jun 2007
5673 inlägg

vanliga börsindexen trendar på okey dock ej relativt guldaktier och långa bonds

internt dvs. bredden på NYSE ser toppig ut

olja, CAD, CHF ser svaga ut

VIX på låga 12 (om upp över 14,5 = börsvarning)

USD neutralt sidledes

nya högsta minus nya lägsta hänger heller inte med i börsuppgången

guld har vänt upp i japanska yen och ser mycket bättre ut mot euron och pundet och kronan

detta samtidigt som DBC/TLT ratio är svag (=starkt av guld)

SPY/GDX och TLT/GDX är neutrala  (dvs. börsen är inte så stark som den ser ut)

GDX är stark mot GLD och GDXJ stark mot GDX

SPY/TLT neutral

TED-spread upp

Trevlig helg,

 

 
 
 
 
2014-01-11
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Tur jag såg reklam för detta på tv, väldigt jobb de lägger ned på klä ut sig till seriefigurer rätt coolt måste jag säga..  Välkommet avbrott från graferna om inte annat.

 

https://www.google.se/search?q=cosplay&espv=210&es_sm=93&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=DubPUvNL59rgBOHKgPgM&sqi=2&ved=0CEkQsAQ&biw=1920&bih=954

 
 
 
 
2014-01-12
Citera
 
user_photo
Aktiv: Jun 2007
5673 inlägg

undrar hur många som känner till att Krugman inte fick Nobelpris för penningpolitik utan för handelsteorier vilket han höll på med på -70 talet?

dvs. vad han alltid citeras för i svensk media har ingenting att göra med hans Nobelpris

media-humm?

 

 
 
 
 
2014-01-13
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

en del pensionsfonder växlade över från sp500 till bl a bonds 3:e kvartalet, fler verkar ansluta sig kanske har vi mindre dipp på g?

http://business.financialpost.com/2014/01/13/pension-bonds-equities-shift/

 
 
 
 
2014-01-13
Citera
 
user_photo
Aktiv: Jun 2007
5673 inlägg

börsindex visar svaghet relativt långa bonds och guld

 

 
 
 
 
2014-01-13
Citera
 
user_photo
Aktiv: Jun 2007
5673 inlägg

svagast just nu: Brasilien, Kina, Ryssland, olja, energi, Thailand,

 

starkast just nu: Guldaktieindex, ädelmetaller, AUD, 2-årsräntan i USD, Indonesien, GDX/SPY, GDX/TLT, GDX/GLD, GDXJ/GDX, TED-spread (= LIBOR-räntan minus korta statsräntan)

 

Blir spännande!

 

 
 
 
 
2014-01-14
Citera
 
photo
Aktiv:
inlägg

Som replik på Nils funderingar kring bonds vs. aktier; detta anser Goldman:

http://www.businessinsider.com/what-goldman-is-telling-wealthy-clients-2014-1

Goldmans analytiker har lika lite facit till framtiden som någon annan, det är en "best guess", men när det gäller de råd dom ger till sina största kunder så får man väl anta att dom tänkt till lite extra då konsekvensen av att ge tokfel råd säkert inte är så behagliga för den framtida karriären.

Om analytikers "träffsäkerhet" har jag raljerat tidigare. Nedan en intressant komplementär artikel kring detta fenomen med bäring på framtiden.

http://www.businessinsider.com/falling-correlations-good-for-active-managers-2014-1

Vilka skall man då lyssna på, förutsatt att man inte anser att man vet bättre än alla andra och är 100% säker på hur framtiden skall utveckla sig?

Mitt val är de analytiker som visar att dom analyserat och tänkt till ordentligt, beskriver risker, för och mot olika framtida utfall samt ger mig möjlighet att dra mina egna slutsatser baserat på bakgrundsmaterialet.

Bob Doll är med mitt mått mätt en av dessa.  Nedan hans 65 slides med hypoteser (predictions) för 2014.

http://www.businessinsider.com/bob-dolls-2014-predictions-2014-1#bob-dolls-2014-investment-outlook-1

En extremt kort sammanfattning: 80% chans för börs upp 9-15% (Se slide 54 för scenarios), cykliskt bättre än defensivt, USD upp, korta räntan låg-10 åringen mot 3,5%, låg inflation, och guld ner mot/under $1000/oz de närmaste åren.

Huruvida han får rätt eller fel får framtiden utvisa, men han har ivarjefall gjort ett grundligt jobb. Inget man någonsin kommer i närheten av att se från våra svenska analytiker.

Good enough!

 

 
2014-01-14
Citera
 
user_photo
Aktiv: Jun 2007
5673 inlägg

Vettigt resonemang Stefan.

Pga. detta sätter jag väldigt stort värde på att känna till om du fortfarande tror att guld skall falla så kraftigt som du skrivit tidigare?

 

 
 
 
 
2014-01-14
Citera
 
photo
Aktiv:
inlägg

Har vad jag vet aldrig skrivit att jag tror guld kommer falla kraftigt. Jag ser däremot inget just nu som talar för en större uppgång för guld framöver, vare sig fundamentalt eller tekniskt.

Därutöver är korrelationer mellan tillgångsslag, historisk utveckling eller relativ styrka inget jag fäster någon större vikt vid i val av investering då jag anser dessa vara inkonsekventa och därför osäkra indikatorer.

Om man lyssnar på åsikter från IMF, ECB, Världsbanken, div politiker och många main stream analytiker, så anser majoriteten att världsekonomin sannolikt kommer stabiliseras under 2014. Många även att USD kommer stärkas. Detta talar inte för en stark guldprisökning framöver utöver en förhoppningsdriven och kortsiktig.

Efter en så lång och kraftig nedgång i guld anser jag att en mycket kraftig, tydlig och långsiktig teknisk signal på trendvändning är nödvänding för att undvika "Dead Cat Bounce". Jag ser inte ens antydan till någon sådan signal.

Att därutöver investmentbankernas prognoser för guld har en range från kraftigt ras till uppgång visar mig att läget inte är lättanalyserat.

Därför är guld ointressant för mig just nu och jag fokuserar i högriskportföljen istället på andra tillgångsslag jag anser visar potential, bl.a. cykliskt där jag börjat gå in så sakteliga, tex SSAB och Sandvik. Det kan vara fel, har bränt mig sanslöst där tidigare, så jag är mycket vaksam och försiktig.

Som tidigare skrivet verkar skillnaden mellan dig och mig vara i att du gärna vill förutsäga händelser framtiden, anser det OK om denna framtid ligger långt framåt i tiden och accepterar att ta rejäla förluster under en längre tid innan prognosen realiseras; jag avvaktar det jag anser tydliga fundamentala och tekniska signaler och agerar först då. Därutöver lite beräknad risktagning baserat på svagare signaler.

I övrigt håller jag med det mesta Bob skriver. För övriga frågor se där.

 

 
2014-01-14
Citera
 
user_photo
Aktiv: Jun 2007
5673 inlägg

tack

tekniskt har SLX (stål) brutit sin medellånga uppgång (insiders har sålt i höst)

tekniskt har hela guldsektorn med guldaktieindex, GDX, GDXJ, metallen vänt medellångt upp

blir spännande!

 

 

 
 
 
 
2014-01-14
Citera
 
photo
Aktiv: Nov 2008
3173 inlägg

Har senare tid sett flera artiklar där de poängterat att volymen sjunker även om kurserna stiger på de olika aktieindexen, många verkar sakna en korrigering på 5%-10% för att hämta kraft till vidare uppgång?  Jag glider med så gott jag kan {#emotions_dlg.s_embarrased}

 

Han säger han skiftar fokus mot platina med snackar sedan mest om guld där han går igenom flera scenarion på i mitt tycke bra sätt.

http://www.kitco.com/news/video/show/Chart-This/521/2014-01-13/Gary-Wagner-Shifts-Focus-To-Platinum

 

Allt fler artiklar om platina det senaste dels är där vad jag förstår lite konflikter mellan arbetsgivare och anställda(sydafrika) och dels stundar det några månaders underhåll av elnätet(sydafrika) vilket även det kan ha negativ påverkan på t ex platina? Starkt motstånd runt 1450 vet inte varför då jag inte tycker det ser värre ut än andra motstånd? Undrar om vi inte dessutom har en BT-setup i platina men inte ens det är jag expert på {#emotions_dlg.s_happy}

 

Halverade innehavet i SSAB vid 42.20 eftersom jag hade en säljnivå där kort&gott resterande behåller jag ser vart aktien tar för riktning.

Sandviks utveckling är för mig väl dold i dunkel tycker mycket de gjort de senare åren inte varit av högsta klass, normalt ett bra bolag vad jag mins.

Dags kolla Bob Dolls 2014.

 
 
 
 
1 2 Nästa Sista Sid 1 av 2

 
Annons


Message: