VECKA 40
Fredag
04
Oktober
BT-annons

  • Forum > Strategi > Cykelanalys > Ny C-våg
10 POSTER I DETTA ÄMNE
GÖR TILL FAVORIT
Startades av:
Christian Westermark
Ny C-våg
2012-10-24
Citera
 
user_photo
Aktiv: Oct 2009
446 inlägg

Den nuvarande investerings cykeln satte en med sina $1798 en liten högre topp en den föregående investeringscykeln. Vi hade även en liten högre ICL än den föregående. Dettta är en klockren signal att en ny C-våg har påbörjats. C-vågen är den sekulära trenden och vi kommer ALLTID att få skarpa rekyler - investeringscykler Låt (ICL) under dess gång. Dessa ICL är nu väldigt köpvärda!! Och det bästa av allt, vi är bara dagar ifrån en sådan botten i guldet.

 

Guldet rör sig nu ned i en investerings cykel låg (ICL). Fibonacci nivån (50%) tangerar med 200DMA runt $1663. Om man vill fånga upp guldet så bör man vänta tills dess. Den som vill vara mer säker på sin sak väntar på en sving låg. Personligen så köper jag 1/3 vid $1665 och sedan resterande vid en sving.

Vi är för närvarande i den 5 och sista dagscykeln i en investeringscykel. När denna sätter sin lågpunkt så påbörjas en ny investeringscykel. En investeringscykel varar ca 4-5 månader, och i en uppåtgående trend så toppar den i 3-4 dagscykeln. Så den nästa högsta för vi om cirka 3-4 månader, innan vi rör oss ned i en ny ICL och allt börjar om på nytt.

Om man ska köpa guldet så ska man vara med ifrån första eller senast andra dagscykeln. Förra gången jag skrev om cyklerna i en C-våg så tog det ändå fram till tredje cykeln innan folk hängde med. Detta är för sent. Vissa gjorde ändå fina vinster, men många spolades bort i den kommande ICL. Detta var i 2011! Sedan dess har guldet haft en D-, A- och B- våg. Nu är det så dags igen för en ny C-våg.

ICL är alltid en skrämande upplevelse. För er som ligger långa i en investeringsportfölj, låt inte hajarna ta era positioner. Den kommande investerings cykeln är den första i C-vågen och 2013-2014 kommer bli väldigt fina år!! För en investeringsportfölj så rekar jag GDX/GDXJ, men även silver weathon (SLW).

 
2012-10-24
Citera
 
user_photo
Aktiv: Oct 2009
446 inlägg

För er som kör med CFD.r. I första dagscykeln, köp inte mer än 200ozt för var $20 000 ni har på kontot. Ja, man kan vara mer agressiv, men sist fick jag en massa e-post ifrån folk som hade överköpt och emotionellt sålde innan det vände. En DCL/ICL återtestas oftast efter en sving, ett event som vissa sålde i 2011 och sedan stog nakna när det bar av. 100ozt kan man försöka pricka botten med ($1665) och de resterande 100oz köper man på en swing. Sedan dubblar man sitt innehav vid den nästa DCL (cirka om en månad) och köper sedan 100oz till i den nästnästa DCL (cirka om två månader). Denna pyramidposition låter man sedan gå tills den fjärde dagscykeln där man letar topp.

Beroende på hur emotionell iskall man är och sköter pyramidpositionen allt efter plan, samt priset i den fjärde cykeln (jag ser nya ATH $2100 i Jan/Feb) går som tänkt så gör man cirka 6-8 gånger pengarna i sin portfölj!

 

 

 

 
2012-10-24
Citera
 
photo
Aktiv: Mar 2012
170 inlägg

PPM placeringar som då är fördröjda... Hur råder du placeringsplanen här?

 
2012-10-24
Citera
 
user_photo
Aktiv: Oct 2009
446 inlägg

PPM är en långsiktig (investerings) portfölj. I alla investeringsportföljer kan man köpa guld/silver samt gruvbolag kraftigt de kommande 2 månaderna och hålla dessa aktier framt ill slutet av 2014.

 

Trejding är dock en annnan historia

 
2012-10-25
Citera
 
user_photo
Aktiv: Oct 2009
446 inlägg

 

After yesterday touching the 38,2% Fibonacci retracement around $1698, gold is now about to create an daily swing low. Even if this swing does not come at an ideal spot, the swing cannot be neglected. We are in the timing band for an swing to occur! However, even if some positions should be acquired on a swing, we cannot get aggressive on an swing. This could easily be a last bear flag (1h chart not attached) before a last push down to $1660, which is still my prime target for this ICL.

 

How can we with high probability be sure that the ICL event is over? A swing is a first checkmark but if it happens now I want gold to breach the 10dma and the decreasing trendline, both around $1630 before I get confident and aggressive with positions. If that occurs our stop will be $30-$35 deep, which is not bad!

 

So to sum up

-My prime target is still that gold will test $1665 before a ICL forms

-A swing today cannot be neglected, hence small positions will be taken if a swing occurs.

-We will get more aggressive if either gold reaches $1665 or that the declining trendline/10DMA around $1730 get breached

 
2012-10-25
Citera
 
user_photo
Aktiv: Oct 2009
446 inlägg

 

We got a swing and hence a small position is taken. The swing would get neglected if we trade below $1698 and hence our stop is at $1697. This swing is not favorable for us, but cannot be neglected. We have to buy even if I think that we still have one more step down. The uncertainty is regulated through position size. I will add to positions if we breach $1733.

 

It would be favorable for us if stops are hit during the coming 2 days. Why? Because that would indicate that we are moving down to $1660 were we could buy cheap!

 
2012-10-25
Citera
 
user_photo
Aktiv: Jul 2008
424 inlägg

tjena christian,

jag jobbar inte med CFD. Väljer mellan certifikat, minisar long eller ETF bullar (2, 3 eller 4 hävstång) för denna investeringsperiod som du beskriver.

Enda sättet jag ser att göra 6-8ggr pengarna är ju med hävstång så då måste det bli bullar ELLER minisar. Min fråga är om du vet vad det det kan få för negativa effekter som jag bör känna till innan? Och vilken av alternativen tror du gör sig bäst och varför?

En annan funder är om jag av ngn självklar anledning ska välja högre eller lägre hävstång i början eller slutet av de köp som planeras (och varför)?

De redan köpta Minisarnas hävstång kommer ju att minska i hävstång ju längre priset rör sig uppåt om vi förutsätter att vår målkurs ATH går i lås om några månader. För att kompensera för detta skulle varje köp i DCL:erna vara av en ny mini med högre stopploss kurs t ex... 

 

Tack på förhand.

 
2012-10-26
Citera
 
user_photo
Aktiv: Oct 2009
446 inlägg

Hej Per,

om du vill köra med ETF istället för CFD så kan det vara fördelaktigt med tanke på att man kan baka in det i en kapitalförsäkring. Jag har inte bott under det svenska skattesystemet under de senaste 5 åren, men mig veterligen så kan man inte ha en CFD i en kapitalfösäkring. Varför? Fråga inte mig? Tycker finansprodukt som finansprodukt. 

Det fina med CFD eller terminer är att man kan bygga på en pyramidposition när trenden går i den riktning som man hade tänkt sig. Enkelt tänkt, så använder man vinstpengar som nytt marginalkrav. Man kan därmed börja en trejd till lägre risk (i antal kronor) än man avslutar den. Hos en ETF så har man inte denna lilla extra sockerbit, vilket gör att man inte kan få ihop samma stora vinster.

Om du vill ha en ETF så kan jag rekommendera AGQ (Silver) och NUGT (guld gruvbolag) under de kommande 3-4månaderna. Observera att man inte ska ha dessa instrument i en långsiktig portfölj då de läcker värde. AGQ sjunker i vårde även om silvret har gått +-0.

 
2012-10-28
Citera
 
user_photo
Aktiv: Jul 2008
424 inlägg

Ok, tack för ditt svar.

Får nog bli 1-3 väl valda minifuture med utgångspunkt från köpkurs och stopploss under resans gång eftersom bull ETF:ernas värde verkar påverkas litre väl mycket negativt om guldkursen står stilla. Minisar har inget tidsvärde man kan inte hanteras med stoploss i avanza vad jag vet vilket är ett jäkla aber...

Har ngn annan erfarenhet av att placera i råvaror med ETF:er eller minisar får ni gärna tipsa så kanske jag slipper ett och annat misstag. 

 

Tack på förhand, ta hand.{#emotions_dlg.s_wink}

 

 
2012-10-28
Citera
 
user_photo
Aktiv: Nov 2008
535 inlägg

Jag använde minisar förut men har bytt efter ett par otrevliga upplevelser. Stora problemet som jag ser det är stopplossen som i värsta fall kan träffas under en tid på dygnet när handeln är stängd. Går ju givetvis att använda en väldigt låg hävstång. Annat är som du nämner att det inte går att sätta systemet på stopp-loss i avanza eller nordnet. 

Jag har bytt till bullx4 (finns på både silver och guld), den funkar med kapitalförsäkring och egen definierad stopp-loss samt att instrumentet själv inte har ngn stopp så man slipper bli utstoppad på icke handelstid. Tidsvärdet ser inte jag som ngt stort problem då jag inte ligger old-turkey long time på dessa utan det handlar om några månader åt gången i en sekulär bull. Timing-misstag reparerar sig själv tämligen snabbt. 

Att köra ETF (GLD, SLV, GDX, GDXJ) fungerar mindre bra när dollarn sjunker och man räknar i kronor. En rätt ordentlig del har i alla fall tidigare under året "ätit upp" icke försumbara delar av uppgången. Dock kanske det vänder om det som Calle tror att SEK kommer att sjunka ännu fortare än dollarn. Då skulle man å andra sidan få lite extra fart på ETFerna om man räknar i SEK. 

 
2012-10-28
Citera
 
user_photo
Aktiv: Nov 2008
535 inlägg

Christian, 

good to have you back by the way {#emotions_dlg.s_wink}

 

 
Annons


Message: